Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 4
1
Kungsleden & Sarek National Park
Gepost: 21 december 2008 04:50 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
250 berichten
sinds 05.01.2008

Voila, we zijn er weer met wat vraagjes! De knoop is doorgehakt, en dit jaar is mijn oog gevallen op Zweden,
ik wou een combinatie doen van de Kungsleden (met mijn vriendin)
en misschien enkele dagen door het sarek national park ook trekken, maar dan waarschijnlijk alleen.

Nu, naar ik geloof is kungsleden echt prachtig en goed aangeduid, klopt die info of zijn er eventueel aanvullingen.
Hoe zit het met de tent, is het gemakkelijk staanplaats vinden, welke periodes zitten de muggen daar, water was geen probleem geloof ik)
de condities daar zijn die vrieskoud of varieren die? Kortom alles wat je hierover kwijt wil!

Het Sarek national park lijkt mij ook geweldig, alleen lukt het me niet om een idee van de schaal van dat gebied te krijgen, over welke grootte spreken we
Naar ik gehoord heb zijn er geen markeringen maar wel paden of weggetjes. En indien dit niet het geval is, hoe zit het dan met de orientatie,
loop je er gemakkelijk verloren of niet. Is er zoiets als bewoonde wereld daar smile enz enz.
Hetgeen mijn grootste twijfel is, is het doorwaden van rivieren, ik heb nooit eerder zoiets echt moeten doen.

Vermits de weerscondities daar helemaal anders zijn, zal ik mijn materiaal nog wel goed moeten aanpassen, een deftig (gas? alcohol? mixed dingen? brandertje)
en warme en zeker waterdichte kledij.

Uiteraard als iemand een ander voorstel heeft voor andere gebieden mag nog altijd!

Ward

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 21 december 2008 06:17 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
348 berichten
sinds 12.01.2008

Wanneer je het verslag van Den Dzjow opzoekt hier op de site, heb je al veel informatie en antwoorden.
Ik schat het einde van de muggentijd zo begin of half augustus. Dan zijn ze niet weg, maar met minder.
Ik ken alleen het noordelijkste stukje van de Kungsleden, dus: in de Tjäkta -pas kun je geen tent opzetten
(11km ijskoud maanlandschap) en in een stukje reservaat aan het meer vlakbij Abisko mag het niet, maar dat
zijn uitzonderingen. Er worden “zomerbruggen” aangelegd(was vorig jaar een onderwerp op deze site) en wat
er overblijft om te doorwaden, daar hoeven in de zomer de schoenen niet voor uit! Althans op Kungsleden-route.
Sarek is “a complete different story” een groot, woest en bijna pad-loos natuurgebied. Men leze Den Dzjow!

Profiel

Gepost: 21 december 2008 10:34 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

Men leze Den Dzjow!

Ja lees je maar meures. Dé echte informatie haal je spijtig genoeg moeilijk uit mijn verhalen.

Over de Kungsleden:
Ik heb maar het stuk afgelegd ten zuiden van Sarek. Mijn indruk was daar:
- Onder de boomgrens oersaai en niks te zien! Enkel hier en daar een berkje in herfstkleuren of een fraai moerasveld dat toch de blik waard was.
- Boven de boomgrens: mooie vergezichten, maar als je de bergwoestenij liever ziet ben je toch nog liever in intern Sarek dan op dat deel van de Kungsleden.
Nu meen ik wel dat de Kungsleden op andere stukken, waar ik uiteraard nog nooit ben geweest, zoals de doorsteek langs Kebnekaise, een stuk meer te bieden heeft. Voor het comfort dat je vriendin misschien verkiest moet je de Kungsleden alvast niet verlaten. Bemande hutten en hier en daar een onbemand hutje met aparte mannen- en vrouwen wc’s en een containerpark aan vuilbakken… ge zult niet met een zak vol afval eindigen. Als het maar voor het minste wat nattig wordt liggen er al autostrades van planken. Regelmatig ook duidelijke bivakplekken voor de tent tegengekomen. Nee, de Kungsleden dat is puur luxe. Zo heb ik het toch ondervonden.

Over Sarek:

alleen lukt het me niet om een idee van de schaal van dat gebied te krijgen, over welke grootte spreken we.

Zo’n 60x50km oftewel wandel je van Brussel naar Gent en ben je bijna Sarek in een rechte lijn door gelopen.

Naar ik gehoord heb zijn er geen markeringen maar wel paden of weggetjes. En indien dit niet het geval is, hoe zit het dan met de orientatie.

Er is een paadje doorheen Rapadalen, Suotasvagge, Akkavagge, de lagere Njoatsosvagge en Bastavagge (door de laatste heb ik niet gelopen). Elders helemaal niets op uitzondering van door rendieren uitgesleten sporen waar je wel eens dankbaar gebruik van kan maken. Die “echte” paadjes moet je niet altijd als duidelijke paden beschouwen. Hier en daar kwijnen ze over enige afstand wel eens even weg en vooral in Rapadalen en de Njoatsosvagge verdwijnen je benen wel eens tot halverwege je scheenbeen in de modder op die paden. Je kan het nog het best vergelijken met de route langs de Helle voorbij Herzogenhugel op de Hoge Venen (maar dan zonder de plankjes). Ideaal om het te oefenen.  wink
Oriëntatie vond ik niet moeilijk. Je ziet alles duidelijk in de valleien.

Er zijn ook niet veel ideale bivakplekken voor een tent op de valleibodems. De bodem is bijna overal ofwel moeras ofwel verfrommelde bodem vol putten, bulten en stenen. Altijd moeten zoeken om een goede plek te vinden om te kunnen liggen.

loop je er gemakkelijk verloren of niet. Is er zoiets als bewoonde wereld daar smile enz enz

Héhé, grapjas.

Hetgeen mijn grootste twijfel is, is het doorwaden van rivieren, ik heb nooit eerder zoiets echt moeten doen.

Dat was bij aanvang ook mijn grootste zorg, maar achteraf gezien is dat goed meegevallen. Ik ben daarvoor ook met opzet zo laat gegaan. Dieper dan tot het midden van mijn dijbeen heb ik niet hoeven te waden. Maar ik blijf het zeggen: de rivieren in Sarek zijn wel degelijk zeer verraderlijk. Je ziet het overal aan de vloedlijnen dat het jaarlijks enorm hoog komt. Tijdens de vroege zomer (en dat is tot eind juli) kunnen de rivieren daar plots enorme volumes aannemen waarbij doorwaden onmogelijk wordt. Vooral eind juni en begin juli is cruciaal. De sneeuw is bijlange nog niet weg en samen met temperaturen die in de periode met middernachtzon wel eens boven 25° kunnen uitklimmen zorgt dat voor massale dooi. Hetzelfde kan je hebben bij stevige langdurige regen (en regenperioden duren nu eenmaal in het noorden gemiddeld langer dan bij ons op gematigde breedten). Op het einde van de zomer en de herfst staat het waterniveau in de rivieren bij regel heel wat lager en pieken in debiet komen niet zo hoog meer. De sneeuw is immers weg en het begint stilaan alweer te vriezen. Je moet maar eens de volgende debietcurve bestuderen van de Rapaätno te Litnok in Sarek. Het plaatje maakt duidelijk wanneer je er moet zijn om niet het risico te lopen om voor overvolle rivieren te staan. Oefen maar wat in de Ardennen met waden. Het is plezant en je leert.

Als je wil Ward, stuur ik je de presentatie door over Sarek die ik gegeven heb op het Scandiweekend. Er staat nog een beetje meer info in.

Profiel

Gepost: 21 december 2008 11:10 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
348 berichten
sinds 12.01.2008

Toch nog even een compliment voor Den Dzjow. Ik heb veel -Duitstalige- verslagen over tochten in de Sarek gelezen.
En daar staat bijna niets bruikbaars aan informatie in, behalve een lofzang op de eigen prestaties en een opsomming
van het dagelijkse menu! Maar ja , dat is het algemene probleem van informatie op internet: er zit veel bluf en vaak
regelrechte onzin bij.

Profiel

Gepost: 22 januari 2009 09:44 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
150 berichten
sinds 13.04.2008

djow, zou je me die presentatie ook eens kunnen sturen ? misschien per mail? ()

*edit* of is er misschien ergens een plaats waar alle presentaties van die avond verzameld staan ?

thx!

Profiel

Gepost: 22 januari 2009 12:21 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

beton,

Even informeren bij frederik. voor zover ik weet zijn de presentaties tot op heden nergens centraal verzameld.

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 22 januari 2009 07:47 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
104 berichten
sinds 29.03.2008

Ward

je kan ook starten in Bodo (N) en oostwaarts trekken richting Staloluokta (langs Sulitjelma) - hutten onderweg
een pak ongerepter en rustiger dan de Kungsleden
je kan enkele prachtige uitzichtstoppen doen.
je kan dan verder noordwaarts of zuidwaarts langs de Padjelantaleden ( of uitvliegen met de heli)
je kan ook een bootje charteren en eenn overzet doen naar Rago (ook 2 hutjes) maar extreem ruw
voordeel is dat je direct aan de poorten van Sarek staat dan voor het vervolg.
je gaat een goede indruk krijgen van het gebied op die manier.
Je kan dan eindigen in Jokkmokk of Gallivare en met de trein/vlieger terug.

of om je toch nog wat te doen twijfelen:-D

Signature 

http://www.brentdhooge.com

Profiel

Gepost: 16 februari 2009 09:21 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
250 berichten
sinds 05.01.2008

Ok ik ben even terug bij de levenden, was een beetje men planning uit het oog verloren..

Ik heb dit jaar besloten van geen al te zware tocht te doen omdat ik met men vriendin ga.
Volgend jaar wordt het terug iets van 2 maanden denk ik.

Dus ik hou het bij de Kungsleden alleen dit jaar. Eenvoudige orientatie, mooie vergezichten, rustige etappes en… muggen long face
Sarek verschuif ik naar ergens in de toekomst en komt bij het lijstje: ijsland, jotunheimen, pyreneeen, en behoorlijk wat wintertochten wil ik doen.

Nu concreet: ik ben op zoek naar een boekje en de kaarten die de route (kungsleden) en het gebied beschrijven.
Op het eerste zicht lijkt het mij dat er alleen een duits boekje bestaat?
Als iemand een ander boekje weet de kaarten kent of waar ik die kan bestellen, let me know!!

Groetsels, Ward

Signature 

Profiel

Gepost: 17 februari 2009 10:47 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 14.02.2008

Het duitse boekje van de Kungsleden is wel goed en nog wel best te verstaan, over de kungsleden vind je natuurlijk ook heel wat Nederlandse info online bv http://www.hansrossel.com/zweden/noorden_lapland_kungsleden.html

Ik heb dat duitse boekje hier wel liggen dus moest je het eens willen ontlenen…

Profiel

Gepost: 28 maart 2009 02:30 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
250 berichten
sinds 05.01.2008

Nog een vraagje,
We zouden ongeveer 14 dagen willen gaan

Nu het noordelijke deel van de kungsleden bestaat uit 5 delen:

1. Abisko - Vakkotavare (7etappes)
2. Saltoluokta - Kvikkjokk (4 etappes)
3. Kvikkjokk - Jäkkvik (4 etappes)
4. Jäkkvik - Ammarnäs (5 etappes)
5. Ammarnäs - Hemavan (6 etappes)

De vraag is dus nu, welke delen zijn het mooiste, en zijn die etappes effectief elke keer een dag?
liefst zouden we ook de kebnekaise doen (hoeveel dagen extra is dat)
het is moeilijk af te leiden wat ze in het duitse boekje van tempo wandelen :-D

Is het de moeite om kaarten mee te nemen of is de route zo overduidelijk (zelfs bij mist?)
enz enz

Signature 

Profiel

Gepost: 28 maart 2009 05:58 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
104 berichten
sinds 29.03.2008

nrs 1 en 2 , tenminste als je zonder tent gaat
anders zou ik er een stukje Sarek in verwerken.

voor de Kebnekaise moet je maar 1 dag extra voorzien op het eerste deel

Signature 

http://www.brentdhooge.com

Profiel

Gepost: 09 april 2009 04:14 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
250 berichten
sinds 05.01.2008

Help Help Help

Ben eens aant kijken geweest om van belgie naar zweden (abisko) te geraken, en das gene lach blijkbaar…
of kijk ik nu zo verkeerd?

Ik zou het budgetvriendelijk willen houden..
Dus ik dacht ryanair eindhoven (of charleroi) - stockholm en dan de nachttrein stockholm - abisko (tussen vliegveld en treinstation nog een bus of trein?)
maar die tijden schijnen allemaal niet uit te komen, en als ik de tickets wil bestellen veranderen de sites in het zweeds…

Bovendien zouden we de tickets voor de terugreis ook willen bestellen Kvikkjokk - België
tis precies allemaal toch ni zo eenvoudig.

en is dit dan de enige optie? of zijn er vliegtuigen richting kiruna?
Periode = 22juli vertrek(tot op locatie kan dit 2 dagen duren...) 12 echte stapdagen (evt +1 extra) en dan terugkeer (7e juli ten vroegste)

Is er iemand die der al genoeg ervaring mee heeft die me kan voorthelpen?
alle hulp is welkom!

Signature 

Profiel

Gepost: 09 april 2009 04:47 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
159 berichten
sinds 15.03.2009

Kan je misschien wel helpen.

Ik ga met een vriend waarschijnlijk half augustus een dikke week tot twee weken Sarek doen. Wij rijden met de wagen tot daar (vorig jaar ook gedaan). Is een goeie drie dagen rijden. Moet je natuurlijk wel tijd voor hebben.
Wij zijn dus nog op zoek naar 2 personen om de kosten te delen.
Heeft ons vorig jaar in totaal een 500-600 € gekost, delen door 4 komt dit nog op een 125-150 € (afhankelijk van de koers natuurlijk).
Met een dakbox zou er genoeg plaats moeten zijn voor 4 in m’n Zweedse kar smile.

Staat nog niet volledig vast dat we kunnen gaan, hangt nog een beetje van m’n werk af. Maar mocht je het interesseren…

Profiel

Gepost: 09 april 2009 07:37 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

Geen paniek Ward. Openbaar vervoer in Zweden is super fijn geregeld. Je moet alleen even vinden hoe het te reserveren.

Heenreis naar Abisko:
Met SAS: Brussel => Stockholm Arlanda => Kiruna
Norwegian heeft nog goedkopere vluchten tussen Arlanda en Kiruna.

Met trein: Kiruna => Abisko, te bestellen op Länstrafiken Norrbotten (openbaar vervoer van de Zweedse provincie Norbotten) of SJ (beiden in het engels). Bus en treinticketten kan je op voorhand betalen met VISA. Je krijgt per email een code. In het station van Kiruna vul je de code in aan de automaat die dan je ticket afprint.

Of met de nachttrein: Stockholm => Abisko, ook te bestellen op de site van SJ.

Terugreis vanuit Kvikkjokk:
Met bus: Kvikkjokk => Jokkmokk => Luleå, ook op voorhand te bestellen op Länstrafiken Norrbotten
Met SAS (of deels Norwegian): Luleå => Stockholm Arlanda => Brussel

of

Met bus: Kvikkjokk => Jokkmokk => Murjek
Met nachttrein: Murjek => Stockholm

Met Ryanair zou ik niet aanraden. Als ik me niet vergis komt dat uiteindelijk duurder uit omdat je dan vast hangt aan de dure verplaatsingen rondom Stockholm en zoals je ook zelf al hebt ondervonden zo blijkt sluit het meestal niet goed op mekaar aan. Ook met Brussels airlines heb je dat probleem omdat zij vliegen op Stockholm Bromma.

EDIT: Ik heb eens wat simulaties gedaan. Er is blijkbaar veel veranderd tegenover vorig jaar. Met SAS lijkt het erop dat je in Stockholm zult moeten overnachten of via Kopenhagen of Oslo naar Stockholm zult moeten vliegen als je dezelfde dag nog vanuit Stockholm voort wilt. Brussels Airlines lijkt me de betere optie geworden. Vluchtprijzen zijn trouwens al heel wat duurder dan vorig jaar. Blijkbaar heeft het faillissement van Sterling veel veranderd in die regio.

Profiel

Gepost: 10 april 2009 12:49 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRankRank
348 berichten
sinds 12.01.2008

Heb je het onderwerp “tijdig vluchten bespreken” al gelezen? Ik heb zomaar wat geprobeerd b.v. met SAS van Brussel-
Kiruna op 12 juli-6 augustus een 449 euro retour. Dat vind ik wel veel, al ben je er dan binnen 1 dag.
Wat Ryanair betreft, die landt op Skavsta, ong 100km van Stockholm, maar de bus van http://www.flugbussarna.se racet dan in
ruim 5 kwartier naar Cityterminalen(vertrekpunt trein) voor ong. 14 euro enkel of 21 retour. De genoemde website geeft
goede informatie over vertrektijden. Voor de bus geldt nog een jongerenkorting(=tot25 jaar), evenals bij de trein.
Dus wat je kiest , zal sterk van je beschikbare tijd en financien afhangen.

Overigens is een van de redenen voor de hoge vliegprijzen niet alleen het faillissement van Sterling, maar ook de fusie(lees
opslokkken) van Norwegian met de goedkope Fly Nordic. Daarna was de cocurrentie veel minder en is Norwegian vrijwel
op het prijsniveau van SAS gaan zitten. En het Finse “Blue One” was al veel eerder verdwenen uit deze markt.

Profiel

Gepost: 10 april 2009 08:56 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 14.02.2008

Ik ben eigenlijk altijd al met de trein vanuit België naar het hoge Noorden gegaan, veel relaxter, geen gedoe met bagage en dat zakmes dat je dan toch weer iedere keer in
je zak laat zitten…
‘s Avonds de trein van Brussel naar Köln de volgende ochtend in Kopenhagen, daar over de brug naar Malmö (of direct naar Stockholm hangt er een beetje vanaf) ‘s avonds op de nachttrein naar Abisko en de volgende middag ben je ter plekke.. intrinsiek duurt het natuurlijk langer dan met het vliegtuig maar als je moet overnachten in Stockholm voor een aansluiting, uren wachten in de luchthavens etc… scheelt het al met al niet zo veel ..
En het is gewoon veel comfortabeler, gezelliger, mooier en je pompt een pak minder CO2 de lucht in…

Goedkoopst is meestal via een interrailpas (voor de nachtrein Thalys enzo komt er wel meestal nog een kleine reservatiekost bovenop).

Profiel

1 van de 4
1