Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

3 van de 4
3
Kungsleden & Sarek National Park
Gepost: 24 april 2009 03:30 PM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
RankRankRankRank
450 berichten
sinds 26.12.2007

In oktober ligt er al volop sneeuw op de bergen, mogelijk al een redelijk dik pak maar in de lagere regionen soms nog niet tijdens het begin van de maand, of een tijdelijk sneeuwlaagje dat weer weg smelt. Op het einde van de maand zou alles wit moeten zien. Ski’s of sneeuwschoenen meenemen? Hangt er een beetje van af wat je wil gaan doen denk ik. Ikzelf zou niet zo vlug iets meenemen. Blijf je laag heeft het geen nut want uiterst zelden zal er al veel sneeuw liggen. Ga je hoger kan het misschien van nut zijn maar dan denk ik dat het in elk geval niet makkelijk zal zijn. Sneeuw ginder is meestal losse poeder waar je met ski’s nog zult in weg zakken en als het sneeuwdek nog niet zo dik is zit je zo op onderliggende rotsen te skieën. Zelfde met sneeuwraketten, kans is groot dat het erg zwaar is omdat je op veel plekken diep weg zakt. Vergeet ook niet dat de daglichtperiode korter wordt, van een 9u begin van de maand tot 7u op het einde.

Profiel

Gepost: 24 april 2009 03:36 PM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
RankRankRank
145 berichten
sinds 13.04.2008

Alvast merci voor de antwoorden.
Bij voorkeur zou ik het wandelend willen houden, maar ik krijg de indruk dat het dan lang niet zo’n geweldige periode is om daarheen te trekken.

Een bijkomend vraagje : hoe zit het met waarneming van het poollicht?  Is dat ook periode-gebonden, en wat zouden hiervoor de beste maanden zijn?

x

Profiel

Gepost: 24 april 2009 04:04 PM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
RankRankRankRank
450 berichten
sinds 26.12.2007

Ik heb midden september poollicht gezien in Sarek, tijdens twee nachten. Eerste poollicht kan je met geluk al eind augustus zien en dat tot ergens in april. Natuurlijk hoe langer de donkere nacht is hoe groter de kans dat je het kan zien.

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 05:50 PM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

Hallo stappertjes smile
Woensdagochtend is het zover, het vliegtuig op richting stockholm en daar de trein richting abisko om donderdagochtend aan te komen en 14 dagen te stappen!

Gezien de toch wel heeeel zware examenreeks dit jaar is de grondige voorbereiding voor de tocht er wat afgevallen…
en ik ben dus nu met men vriendin in sneltempo de laatste dingen aan het bijeenrapen.

We hebben zojuist een toerbrood gemaakt (ivo’s brood in combinatie met willem’s variant), en goed wat energierepen (den djows energy bars)
bon qua calorieen zitte we dus wel goed denkek (ik vermoed dat dit tezamen de grootste hel is voor de weightwatchers ofzo) tongue laugh
we zijn al een hoop pakjesmaaltijden gaan halen, maar ik verschiet toch altijd van de prijs, is dit echt de enige optie?
tzijn er van “trekking mahlzeiten” en van “drytech, real turmat”, nu vroeg ik me af zijn die van decathlon even voedzaam?
want die zitten qua prijs iets meer binnen het budget.
we hebben nog muggennetjes gekocht voor over het hoofd, wat me in deze periode absoluut noodzakelijk lijkt

nu zijn er uiteraard de never-ending “laatste kosten”
oa. raden jullie aan om iets mee te nemen om door water te waden (op een veelbelopen pad als de kungsleden)?
is er nog iemand die een matje verkoopt of weet waar ze goeikoop (ik hoorde van 80€ voor een prolite4) te krijgen, want mijn vriendin heeft er nog een nodig.
ik moet nog een deftige waterdichte broek gaan halen (ook geschikt voor alpinisme), maar daar zijn al behoorlijk wat threadjes over dus die zal ik es doornemen.

Dan we zouden voor 14 dagen eten voorzien, proberen zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn, maar ik vrees dat het gewicht dan toch danig gaat toenemen..
hoe zijn de voorzieningen voor eventueel nog eten bij te kopen onderweg?
Is het water overal vindbaar, drinkbaar en bruikbaar voor te koken?
we zoeken gewoon dagetappes te doen, naar keuze, tot als we het beu zijn of moe zijn, hopelijk kunnen we toch iedere dag dan een plekje voor de tent vinden want ik wil niet altijd bij de berghutten staan.
We zijn ook voorbereid op alle weerstypes.

Zijn er dingen waar jullie opkomen die absoluut noodzakelijk zijn die ik over het hoofd zou kunnen gezien hebben voor deze tocht, dingen die ik nog moet weten,..

Ward

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 08:03 PM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
RankRankRankRank
409 berichten
sinds 29.12.2007

Die Prolite 4 is de oude versie (allé, er komt een nieuwe reeks uit, daarom dat de oude reeks de deur uitmoet), en ik heb een Regular maat gekocht voo 85 euro in de Kampeerder in A’pen (Leopoldstraat).

Maar dat was zolang de voorraad strekt dus ik weet niet of ze ze nog hebben.

Signature 

Fils du vent, fils de l’horizon
Va où ton coeur te porte et ta vie te donnera raison
Le chemin est long et d’embuches sera plein
Ouvre-toi au monde et le monde sera tien!
(KA)

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 08:16 PM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
RankRankRankRankRank
714 berichten
sinds 26.12.2007

oei Ward,
ik geloof dat je onder stress staat afgaande op de vele vragen.
Ik kan je niet echt helpen, wil enkel reageren op de voedzaamheid van de verschillende pakjes.
Voedzaamheid heeft meer te maken met wat je wil eten dan dat het iets zegt van de fabrikant.
Ik kwam er vandaag achter dat er een voor mij onbekende speler bestaat die ook buitensportvoeding verkoopt.
Verkoopadressen in Belgie lijken niet te bestaan
http://www.farmers-snack.de/deutsch/produkt.php?mid=8
Een filmpje dat weinig toevoegt.
En de prijs, ach in vergelijking met de totaalkost zal dat ene pakje per dag niet de grote slokop zijn.
Ik kan je alleen maar een goede reis wensen

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 10:13 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
RankRankRank
154 berichten
sinds 15.03.2009

Water kan je normaal wel regelmatig vinden, zeker eind juni begin juli zouden er nog op heel wat plaatsen beekjes moeten zijn. Alhoewel het water normaal overal drinkbaar is, gelden hier dezelfde basisregels als overal. Enkel water van stromende beken rechtstreeks drinken. Heb je enkel stilstaand water in de buurt, kan je dit toch best even koken, alhoewel de Zweden beweren dat dat zelfs niet nodig is. Waterfilter heb je niet nodig.

Normaal ga je ook nog de middernachtzon te zien krijgen, bizar fenomeen zo’n zon net boven de horizon om 12 uur ‘s nachts smile. Is een beetje surreëel. En de langste schaduws die je ooit gezien hebt.

Veel plezier!

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 10:16 PM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
RankRankRank
154 berichten
sinds 15.03.2009

Oh ja, en best toch iets meenemen om te doorwaden. Eind juni staat de waterstand nog redelijk hoog, zeker als je enkele regendagen hebt gehad. En normaal zijn er enkel bruggen voorzien op de plaatsen waar doorwaden onmogelijk is. Dus je zal wel enkele kleine riviertjes tegenkomen.

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 10:18 PM   [ Negeer ]   [ # 39 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

ivo je kent me te goed vertrekstress hehe

ok, kga toch wat micropur (niet de forte) meenemen, da zal het gewicht ni maken,
en qua watersloefjes, ik weet dat er al een heleboel rond geschreven is, maar ik wil er niet te veel geld aan geven zouden van die klassieke goeikope plastic doorzichtige
watersandaaltjes goed zijn cheese
budget gaat al op zijn aan een alpine broek vrees ik.

Signature 

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 10:34 PM   [ Negeer ]   [ # 40 ]
RankRankRankRank
409 berichten
sinds 29.12.2007

Ik dacht dat enkel de Micropur Forte een actief zuiverende werking had, gewone Micropur bewaart uw water, maar zuivert minder dacht ik…

Allé, da’s toch wat Debbie me vertelde raspberry

Signature 

Fils du vent, fils de l’horizon
Va où ton coeur te porte et ta vie te donnera raison
Le chemin est long et d’embuches sera plein
Ouvre-toi au monde et le monde sera tien!
(KA)

Profiel

Gepost: 21 juni 2009 10:40 PM   [ Negeer ]   [ # 41 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

ah bon da wete we dan ok weral long face nja kheb ze heel de pyreneen door gebruikt
haha da weet ik dan een jaar te laat smile

Signature 

Profiel

Gepost: 22 juni 2009 08:19 AM   [ Negeer ]   [ # 42 ]
RankRankRankRank
344 berichten
sinds 28.12.2007

ward,

die broek heb je voor je tocht in zweden eigenlijk niet nodig hoor.

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 22 juni 2009 08:43 AM   [ Negeer ]   [ # 43 ]
RankRankRank
208 berichten
sinds 14.02.2008

Ik ken je juiste routeplan niet (of heb ik erover gekeken?)
Als je enkel zuiver de Kungsleden loopt zijn waadschoentjes niet nodig en hoef je ook niet voor 14 dagen eten mee te zeulen (één keer hervullen in een dorp kan dan wel, maar dat hangt natuurlijk van je traject af) Als je wat gaat freestylen nog een stukje Sarek meepikt etc… dan wordt het mss een ander verhaal.

Brecht

Profiel

Gepost: 22 juni 2009 10:10 AM   [ Negeer ]   [ # 44 ]
RankRankRank
154 berichten
sinds 15.03.2009

Ik zou ze persoonlijk eind juni toch meenemen. Het water staat sowieso al hoger en als het de week ervoor dan ook nog enkele dagen geregend heeft, hou je volgens mij je schoenen niet droog. Ze zijn trouwens alleen al praktisch als je ergens met je voeten het water in wil om je te wassen of zo. Is natuurlijk je persoonlijke voorkeur. Wat echt nodig is, is dan ook heel breed te interpreteren…

Profiel

Gepost: 10 juli 2009 05:11 PM   [ Negeer ]   [ # 45 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 05.01.2008

Hoi iedereen
ben juist terug van 14 dagen zweden met mijn vriendin!

na een vlotte vlucht en busrit, de nachttrein stockholm - abisko genomen,
en dan de kungsleden gevolgt van Abisko tot in Kvikkjokk, met een extra uitstapje naar de Skierfte (met zicht op de rapadalendelta)
en nog een topje in Sarek met een algemeen overzicht op de overweldigende toppen en een paar valleien van het prachtige Sarek.

algemeen beschreven:
prachtige tocht door geweldige valleien, vooral de uitgestrektheid is overweldigend (eerste en laatste dag door bos en minder interessant, overige dagen fantastisch)
zeer eenvoudig terrein, korte afstanden, goed verzorgde hutten en faciliteiten onderweg.

10 dagen stralende zon gehad, boven de 23°C, zonder regen, mist of bewolking, dan nog 2 dagen mist en een beetje plaatselijke buien gehad.
muggen waren zoals verwacht irritant (ben er redelijk gevoelig voor), maar toch iets minder dan ik verwachtte (de ‘Knot’ waren nog niet wakker).

de bruggen waren nog niet allemaal gerepareerd, waardoor toch geregeld eens een rivier doorwaad moest worden.
de hoogste pas bij Tjakta was goed ondergesneeuwd, we werden aangeraden om hoger dan de winterpas te gaan om natte voeten te voorkomen (zomerpas stond onder smeltwater en winterpas was een dunne laag sneeuw op een rivier van smeltwater)

zelf de 1km geroeid bij teusajaure en een deel van de 4km bij sitojaure (samen met een zweed die roeien wel gewoon was) vor derest de motorboten genomen die redelijk duur zijn.
het huttensysteem is geweldig (vooral de laatste dagen om wat uit de muggen te zitten de keuken gebruikt)
de mensen zijn supervriendelijk, we hebben dan ook regelmatig met anderen samengetrokken. Paden en aanduidingen zijn overduidelijk, iedereen spreekt perfect engels.

Mooiste punten: zicht op de rapadalendelta van op de Skierfte, de vallei van Teusajaure, zicht vanop de Suobbattjahkka (bergtopje op de rand van sarek) en eigenlijk elke bivakplaats.

Ik ga absoluut nog eens terug naar de omgeving van Sarek, alleen wel buiten het muggenseizoen, eerder naar september op als de riviern wat lager staan, de meeste sneeuw al weg is, en de eerste vriesdagen terug komen. hoewel ik bijna niet durf omdat ik deze keer zoveel geluk heb gehad met zoveel dagen stralende zon en dit waarschijnlijk niet meer zal voorvallen :-D

Een aan te raden route voor de beginnende wandelaar en voor eerste trekkings in het Noorden.

Groetjes, Ward

ps: fotos volgen nog

Signature 

Profiel

3 van de 4
3