Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

3 van de 12
3
Pyreneeën 2008
Gepost: 12 januari 2008 12:47 AM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

Bedankt voor de weeral (op één bericht na tongue laugh) nuttige informatie en tips en opmerkingen
Tot nu toe ben ik slechts één keer er alleen op uit getrokken, dit was op de westhighlandway in schotland, men 3 vrienden hadden opgegeven en gingen met de bus,
en ik ging er alleen op uit…
Onze reis daar was wat misgelopen omdat 2 van ons gevieren beseften dat ze toch niet echt gemaakt waren voor trektochten wat natuurlijk te laat was…
Dus de meeste etappes hebben we met 2gedaan en dan zat men 3e vriend er fysiek wat door dus ben ik alleen voortgegaan voor 1dag, 2etappes (30km).
Natuurlijk, de WHW is zeer duidelijk aangegeven, wat in spanje niet altijd het geval is.

Ik moet toegeven dat alles wel veel imponerender wordt, je ervaart alles beter als je alleen gaat.
En het geeft inderdaad een zeer goed gevoel als je beseft dat je het tot een goed einde hebt gebracht op je eentje.
Qua gevaarlijke situaties denk ik dat ik mezelf goed kan beheersen (voorgehad in de alpen, op een rotstop onweer gehad en moesten nog 3 rappels trekken, men klimpartner schoot in paniek maar het lukte mij om alles kalm en gestructureerd te doen en hem te bedaren) Na zo’n ervaring voel je wel dat je meer aankunt, beetje volwassener bent geworden.

Ook qua orientatie heb ik niet echt een probleem, k’kan voldoende met kaart en kompas overweg ben niet bang om hulp te vragen grin kan af en toe ook wel handig zijn.
Tja en qua beslissingen ga ik er vanuit, beter de veilige beslissing en iets minder zien dan omgekeerd en een risico lopen (wat niet inhoud dat ik snel afgeef)

Ok ik ben alvast een beetje gerustgesteld nu, het zal wss met de gsm (sorry joeri) locaties sturen worden, en er alleen op uit trekken maar dat moet ik dan nog goe uitwerken.
Mogelijk wordt het iets gelijkend aan willems tocht, ik heb een russische vriend (leren kennen in schotland en hij woont in londen tongue rolleye ) die een deel wil meedoen
en misschien nog iemand van de 2 alpiene stages die ik heb gevolgd die ook een deel wil meedoen
Ik denk dan ook dat 55dagen te lang alleen is voor mij, maar met wat afwisseling zie ik het wel zitten al lijkt het terug alleen vertrekken na een week met een vriend trekken wel even hard.

Verder, het tentje is dat niet duur 300e voor zo’n klein tentje of is het superlichtgewicht ofzo? alhoewel, misschien is het wel logisch gezien een goede trekkerstent voor 2 personen 600 kost
Ik zou het eigenlijk ook eens moeten zien want een week gebruikt op alpen’weiden’ is relatief. Ik weet het niet goed, wat had jij bij willem en is het aan te raden? Of is dit tentje zeker top?

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 10:28 AM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
RankRankRank
239 berichten
sinds 28.12.2007

ter info: die Akto vanop Hiking-site.nl is blijkbaar net verkocht downer

(voor alle duidelijkheid: niet aan mij )

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 10:35 AM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ward, de Hilleberg Akto is dé tent voor solotrekkers. Tevreden gebruikers hier op het forum: Ivo, Dzjow, Arjen ... Als je vaak alleen gaat bestaat er geen betere. Het is een Hilleberg dus daar hangt een prijskaartje aan nieuw kost deze tent € 429. Dus 300 is op zich geen slechte prijs, maar miss valt er nog wat te onderhandelen. De akto heeft al verschillende test gewonnen, er is naar het schijnt maar 1 nadeel aan en dat is de condensvorming. Het is miss veel geld maar je hebt wel een volledig onderkomen waar je op kunt vertrouwen van slecht 1,5 kg. Ikzelf ben een beetje afgestapt van éénpersoonstentjes door mijn lengte heb ik gewoonweg te weinig ruimte. Mss valt de soulo ook te overwegen, nieuw model vanaf dit jaar: volledige vrijstaande éénpersoonstent van 2 kg voor € 595. Nu vind ik 600 euro voor een éénpersoonstent er wel een beetje over, maar dat is persoonlijk. Als laatste denk ik aan de Lightwave T0 (XT), vorig jaar heb ik dit tentje op de tentenshow bezichtig en het zit wel goed in elkaar. Helaas wederom te krap voor mij vandaar dus afgevallen, maar de XT versie heeft de primeur van het enigste éénpersoonstentje met voortent te zijn (dat beweren ze zelf toch grin ). De ultra versie weegt 1650 gr en kost toch ook € 450. Mocht je van de buurt van Antwerpen zijn het loont miss de moeite om te wachten tot de tentenshows in April. De K2/kampeerder geven dan 10% (20% als je ze zelf komt afbreken) korting en De Berghut 15%.

http://www.hilleberg.se/default-e.HTM
http://www.lightwave.uk.com/en/tent_t0ultraxt.php

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 11:32 AM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Nog een mogelijke optie:
http://www.kampeermarkt.com/php_content/shop/customer/product.php?productid=5569&cat=173&hcat=1&page=1

Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit, al ben ik niet echt bekend met het merk op gebied van tenten. Hun slaapzakken hebben een goeie prijs/kwaliteits verhouding dus miss zijn hun tenten ook wel wat.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 04:28 PM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Zelf heb ik een T0 trek van Lightwave. Ben er heel tevreden van. Oké hij heeft geen echte voortent. Maar met behulp van een wandelstok kan je toch een luifeltje maken, om onder te koken voor als het zou regen. Ik ben 1m85 en de rugzak kan er ook nog bij in.

Verder neem ik ook altijd nog een extra grondzeil of plastiek mee, om bij hevige regen een luifeltje te bouwen, materiaal drooghouden bij het opbouwen of afbreken van de tent,…

http://www.lightwave.uk.com/en/tent_t0trek.php

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 01:48 AM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
RankRankRank
171 berichten
sinds 12.01.2008

Ik ken dat tentje Birdland Stardrop wel en ik zal er deze week nog eens speciaal kritisch naar kijken als er nog eentje staat hier bij Slee Buitensport in Arnhem. Anders kom ik wel langs de showroom van Birdland zelf in Maarsbergen. Ik heb een grote 4 pers tent van Ramble=Birdland en die is van uitstekende kwaliteit. De Stardrop kost eigenlijk 350-400 euro maar de tijdelijke lage prijs heeft mogelijk te maken met een bedrijfsovername, afwaardering van voorraden of herstart. Birdland is wel een tijdje uit de running geweest, maar op zich is het een behoorlijk goed merk op tentengebied. Lange tijd waren ze vaste leverancier van de Duitse buitensportgigant Globetrotter.
Trouwens, op de site globetrotter.de staat toevallig net onder “Forum” en “ Gebrauchtmarkt Biete” een Akto voor 300 euro!
Ik vind persoonlijk -en met mij veel Duitse en Scandinavische forumbezoekers_ de Akto wel minder dan de Helsport Ringstind. Die is vooral in de 2pers- versie een stuk ruimer en beter geventileerd, maar ook weer ruim 400 euro. Voor het ruige werk langs kusten en bergen is misschien heel geschikt de Voyager Superlite van Terra Nova. Ook komt er in maart een nieuw superlichtgewicht 1 pers. geodetisch tentje uit bij Terra Nova dat in UK een 200 pond zal gaan kosten. Ik houd je op de hoogte!

Boelo

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 02:59 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

Kwas nog eens aant rondkijken, en op die website van terra nova kwam ik
de Laser http://www.terra-nova.co.uk/epages/terranova.storefront/478a14b100714ba227410a022f0105d5/Product/View/43LAG
en de laser competition tegen http://www.terra-nova.co.uk/epages/terranova.storefront/478a14b100714ba227410a022f0105d5/Product/View/43LCG

De gewoone laser lijkt mij wel een interessant compromis tussen 1 of 2 persoonstent gezien ik van plan ben om soms samen te trekken met mensen.
Alhoewel ik wel men twijfels heb, 90cm voor 2mensen + 50cm voortent is dat niet wat ehm krap gerekend?
Zijn er mensen die ervaring hebben met terra nova?

Signature 

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 03:54 PM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
RankRankRank
171 berichten
sinds 12.01.2008

Hallo Ward!
Er staat een materiaalervaring met de Terra Nova Laser op hiking-site.nl bij de rubriek materiaal-ervaringen. De inzender JAO(=Jan Anne) is er wel positief over, uitgezonderd de haringen(=piketten). Ook “ Marla “ heeft een Laser, heeft de haringen vervangen, maar zij is bezig te vertrekken naar Zuid-Amerika of zelfs al vertrokken.
Je moet niet vergeten dat de Laser vooral ontworpen is voor z.g. adventure-races en mountain marathons, dus 1 of 2 nachten aaneen. Je ziet dat Terra Nova ook al iets solidere en ruimere modellen heeft als de Voyager Superlite en de Solar 2 Superlite, beiden ruim onder de 2kg grens. Daarboven hebben ze nog de echte bergtenten die ruimer en zwaarder uitgevoerd zijn.
Ik ben het wel eens met de mensen van Exped die zeggen dat ze hun tenten niet nog lichter willen maken, omdat dat dan ten koste zou gaan van de duurzaamheid van het materiaal waarbij hun klant dan de dupe is. Dit betekent in de praktijk dat je je niet moet blindstaren op een tentje van 1 kg, terwijl het serieuze werk pas bij 1,4-1,5 kg begint !
Groeten,
Boelo

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 02:45 PM   [ Negeer ]   [ # 39 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

Hallo iedereen terug, na enige inactiviteit door examens zit ik nu in een (welverdiend?hoop ik) vakantieweekje.
En kga dus dit draadje een beetje leven terug inblazen.

Ben juist het boekje ‘cicerone guide by paul lucia, spanish pyrenees Gr11: a long-distance foothpath’ gaan halen en ben al is aan het doorlezen.
zijn er nog andere boekjes die ik best koop, want willem jij verwijst geregeld naar ton joosten in zijn verslag, heeft Ton Joosten ook een boekje over de gr11 of heb je zijn
100 mooiste wandelingen door de pyreneen gebruikt en dan de verschillende wandelingen aan elkaar gehaakt of heb je de boeken van de spaanse pyreneen in 4 delen gebruikt ?
(Ik heb wel deel ‘spaanse pyreneeën aragon in 50 wandelingen’ liggen)

Over kaartmateriaal, moet je dat bestellen of is dat gewoonlijk aanwezig in de k2 bijvoorbeeld
En wat is meest aan te raden, mapa excusionista de los pyreneos op 1:40 000 zeer mooi gedetailleerd en handig
of is 1:50 000 ook nog goed te doen?

Signature 

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 05:02 PM   [ Negeer ]   [ # 40 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ward,

morgen ga ik toch eens langs de K2 zal ineens eens kijken voor kaarten, maar als ik me goed herinner hebben ze vooral Franse IGN kaarten van 1:25000 en kaarten van de Alpen. Ik denk dat je best eens naar Gent Atlas & Zanzibar rijdt of ze besteld via hun website http://www.manymaps.com In mijn bescheiden ervaring toch wel de beste reisboek/kaart handel van Vlaanderen. Daar hebben ze zeker de kaarten van de Spaanse Pyreneeën. Ga er morgen de kaart van Andorra halen voor mijn GR 107 tripje.

Signature 

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 06:01 PM   [ Negeer ]   [ # 41 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Geen idee of Ton een boekje over de GR11 heeft, ik denk van niet. Maar met de gids van Paul Lucia heb je normaal wel voldoende. Zelf heb ik de HRP-gids van Ton Joosten gebruikt maar voor de GR11 heb je hier natuurlijk niet veel aan. Er staat een korte boekbespreking hier op de site.
Als je je min of meer aan de GR11-route houdt zijn de 1/50000-kaarten in elk geval meer dan voldoende. Anders wordt het trouwens ook te kostelijk en te zwaar om mee te zeulen.

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 06:34 PM   [ Negeer ]   [ # 42 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

Ik zoek zo een beetje een combinatie te maken van gr11 hrp en gr10 omdat zoals jij zei de gr11 dikwijls in de dalen blijft langs de asfaltwegen of toeristische paden en dat wil ik net vermijden.
Ik wil op plaatsen komen waar weinig mensen geraken en bivakeren op plaatsen waar ‘geen mens’ komt.
Maar goed, 1:50 000 zal het zijn smile en nu plannen maar!

Signature 

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 06:38 PM   [ Negeer ]   [ # 43 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

@ jonas, ik ga waarschijnlijk zelf morgen ook, misschien kom ik je wel tegen LOL  ik ga eens kijken voor een horloge met hoogtemeter
dit is toch voor mij een absolute must zowel voor trekken als voor het alpinisme (vermits je op gletsjers geen paden hebt en je dus dikwijls op hoogte moet werken)

Ik dacht aan de Suunto Vector (met kompas) 230€ of de suunto altimax (goedkoper) allebei hoogtemeter, barometer, tijdsfuncties
het moet natuurlijk geen suunto zijn maar daar ben ik wel zeker van degelijk materiaal.

Signature 

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 06:51 PM   [ Negeer ]   [ # 44 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007

@Ward: momenteel staat in Bever in Antwerpen de Techtrail Aerial in promotie voor ongeveer 90€, ikzelf heb een techtrail Alterra en ben zeer tevreden van dit merk, natuurlijk kan ik niet oordelen over dit bepaalde model, maar misschien eens een kijkje waard (heeft wel geen compass functie)
zie http://www.techtrail.com/prod/Aerial1.cfm?InventoryID=1&CategoryID=4

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 28 januari 2008 06:55 PM   [ Negeer ]   [ # 45 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Ik heb een hoogtemeter gekocht in de Decathlon voor 99 euro : http://www.decathlon.be/NL/mw-500-10905418/
Zeer goeie ervaringen mee! Voor hetgeen waar ik ‘m voor gebruik is het meer dan goed genoeg. Hoogtemeter doet het quasi even goed als de Suunto’s. Het kompas is niet al te nauwkeurig maar ik gebruik toch sowiezo een analoog kompas.

Profiel

3 van de 12
3