Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 4
2
Hoe overtuig je je vriend(in) van je passie? 
Gepost: 08 januari 2008 03:31 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRank
164 berichten
sinds 05.01.2008

schotland weet ik niet ofdat zo’n goed idee is, ofwel heb ik heel veel pech gehad ofwel is het daar gewoon altijd zo maar ik heb in mijn leven nog nooit zo afgezien als daar,
niet door de regen die toch wel vrij extreem kan worden, niet door het stappen (idd gemakkelijke tocht niet veel stijgen of dalen, mogelijkheid om bagage te laten brengen van hotel naar hotel als je wil, vaste etappes,vriendelijke mensen… vrij geschikt dus om te beginnen MAAR...)
maar van die Midges, wij hebben afgezien, er zijn dage geweest dat we gewoon allemaal alles buiten hebben achtergelaten, in de tent gaan liggen, slaapzak tot maximum toegedaan en alleen je mond door de opening. Eén keer hebben we zelfs de tent terug afgebroken en zijn we in een dorp onder een luifel bij het toeristenbureau gaan liggen grin

Als je voor hotels opteert, is het vrij duur maar wel midgevrij er is ook de mogelijkheid om etappes met de bus te doen in geval van nood!
Verder, zeer mooie tocht leuke variatie aan paden en wegen, niet echt ‘berg berg’alhoewel soms, maar je gaat er niet op (tenzij je wat afwijkt natuurlijk) maar wel zeer mooie en indrukwekkende valleien.

De goede dagen zijn wel echt lekker warm, maar die durven wel lang op zich laten wachten.
Dat zijn mijn ervaringen grin

Ward

Signature 

There is no way to happiness, happiness is the way!

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 03:45 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ik heb in de zomer van 2006 de WHW gelopen (leest: gestapt). Het was half september en de midges kwamen toen niet veel verder dan een zwak slotoffensief… de moeite niet om je aan te ergeren. Het weer was ook schitterend: enkel tweede stapdag (Drymen-Rowardennan) voortdurend regen gehad. Niet ideaal, maar het had wel iets, vooral omdat je jezelf ‘s avonds kon laten drogen in de jeugdherberg in Rowardennan. Andere dagen stralend, zonnig weer gehad, afgewisseld met wat grijze wolken… Dus ik denk dat de ‘zwaarte’ van sommige tochten ook heel hard valt te beïnvloeden door de periode die je kiest… Alhoewel je de weergoden natuurlijk nooit onder controle krijgt…

Maar we zijn wat off-topic aan het gaan… Hoe overtuig je je vriendin om mee te gaan hiken??? Misschien in eerste instantie potentiële vriendinnen selecteren op hiking-criteria? wink

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 03:46 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Met niet al te zwaar bedoel ik geen dagen dagen van meer dan dan 7 uur stappen of meer dan 1000 m stijgen/dalen. Ik weet uiteraard wel dat het bergen blijven en hoogteverschil ontonbeerlijk is daarom heten het ook bergen cheese maar als je nu een gebied neemt zoals de Vercors dat is toch voornamelijk een plateau dus die hoogteverschillen zijn daar dan toch veel kleiner? Of is da niet logisch rolleyes? Schotland is qua niveau en uitzicht ideaal, maar daar steekt het weer dan weer de kop op he. Als ik haar vertel dat het op vakantie miss meer regent dan thuis dan kan ik al alleen gaan denk ik LOL

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 04:14 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007
Jonas - 08 januari 2008 03:46 PM

Met niet al te zwaar bedoel ik geen dagen dagen van meer dan dan 7 uur stappen of meer dan 1000 m stijgen/dalen. Ik weet uiteraard wel dat het bergen blijven en hoogteverschil ontonbeerlijk is daarom heten het ook bergen cheese maar als je nu een gebied neemt zoals de Vercors dat is toch voornamelijk een plateau dus die hoogteverschillen zijn daar dan toch veel kleiner? Of is da niet logisch rolleyes? Schotland is qua niveau en uitzicht ideaal, maar daar steekt het weer dan weer de kop op he. Als ik haar vertel dat het op vakantie miss meer regent dan thuis dan kan ik al alleen gaan denk ik LOL

Jonas,

Je mag de Vercors nu ook niet gaan onderschatten. Zeker, zolang je gewoon op de GR blijft, valt het allemaal wel mee. Verlaat je echter de GR dan wordt het terrein toch wel iet of wat moeilijker. Ik vergelijk het oppervlak van de Vercors eerder met een golfbal. paar meter omhoog, paar meter omlaag… en dat gaat na een dag ook serieus in de kleren kruipen.

Op het plateau zelf heb je ook geen bemande hutten. Concreet betekent dit dat je of moet kamperen, of gebruik moet maken van de abri’s (die wel eens overvol durven zijn). Voor beide opties heb je eigenlijk een volledige kampeeruitrusting nodig (op eventueel de tent na).
Wil je gebruik maken van bemande hutten dan ga je het plateau steeds op en af moeten met een hoop extra hoogtemeters voor gevolg.

Ik was laatst midden mei 2007 in de Vercors. De bloemenpracht moet toen schitterend geweest zijn. Het weer was echter een vreselijke spelbreker met quasi onafgebroken regen en sneeuw tot op ongeveer 1400m.

Een aanrader is eventueel nog de Queyras. In de loop van juni is het er nog niet druk, de temperaturen niet te hoog en naar het schijnt is de bloemenpracht daar dan echt wel mooi. Handig meegenomen is dat je van zowat overal op de tocht makkelijk terug kan afdalen naar de vallei. Je kan er, als ik me nu niet schromelijk vergis, ook gebruik maken van bagagetransport.

Waarom beginnen jullie eens niet gewoon met een (verlengd) weekend stappen in de ardennen? Als het hier niet leuk is op tocht, lijkt mij de kans klein dat het dat wel gaat zijn op tropischere bestemmingen....

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 07:43 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Opmerking van die rugzak, heb zelf ook een tnf rugzak vrouwenmodel en die zit inderdaad een stuk beter. 2e hands gekocht.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 09:19 AM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Vrouwenmodelrugzak was al opgelost ze had de rugzak van mijn zus geleend. Weekendje Ardennen hebben we al eens gedaan en viel op zich goed mee al stapte ze de tweede dag wel extreem traag. Het was toen wel pokkeweer (striemende ijsregen op open vlakten in combinatie met ijzige wind). Het probleem is ook ze heeft niet echt lichte spullen, maar vooral afdankertjes die ik niet meer gebruik of goedkope brol die meestal niet echt uitblinken in een laag gewicht. En ik stel mij de vraag stel dat ze het dan toch niet leuk vindt en je koopt een hele uitrusting bijeen dan zit je daar dan wel mee. En die achteraf verkopen lijkt mij niet zo gemakkelijk aangezien de vrouwelijke intresse voor deze hobby toch eerder laag is. Nu ik erover nadenk gaat het vooral over een matje en slaapzak en dat is nog redelijk universeel dus valt misschien nog wel te verkopen, maar voor een goeie slaapzak/matje betaal je toch wel een 400-500 EUR denk ik wat nog steeds veel geld is.

Ach ja we zien wel we hebben nog tijd. Dit jaar passen onze vakanties toch niet samen dus we hebben nog tijd genoeg om uit te testen, voor te bereiden, nieuwe/tweedehands spullen aan te kopen.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 10:22 AM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
Rank
2 berichten
sinds 07.01.2008

Beste heren,
waarom de meeste vrouwen niet graag trekken:
1. HYGIENE, de beste vriend van vele vrouwen, valt weg (geen toilet en douche). Vuil zijn, stinken,… neem daar dan nog bij dat wanneer het begint te regenen je die ontzettend charmerende poncho moet aandoen en het ‘vrouw zijn’ gevoel is helemaal verdwenen!
2. PIJN - elke dag opnieuw spierpijn, pijn aan de schouders, heupen, voeten,… geweldig toch, dan heb je eens vakantie en dan lijd je veel pijn!
3. ONTSPANNING - vele vrouwen (maar ook mannen) zien vakantie als ontspanning, niet als fysiek gaan afzien. situatie: ‘ja schat, die berg is mooi, maar moeten we daar nu per se op? kunnen we daar niet gewoon rond gaan? de natuur is hier toch ook heel mooi...’ niet iedereen is even prestatiegericht…
4. VERHUIZEN - elke dag opnieuw je zak maken, tent afbreken, slaapzak oprollen, spullen wegsteken. niet iedereen vindt dat even leuk!

Wat het nog erger maakt:
- man die graag vroeg opstaat om zo vroeg mogelijk te kunnen vertrekken, kwestie van al zoveel mogelijk te kunnen stappen in de voormiddag
- het slechte weer uiteraard doet je ellendig voelen, want alles is nat en hoe in godsnaam zal het ooit drogen?
- onsmakelijk poedereten (want de rugzak moest licht blijven!)

als jullie een vrouw willen overtuigen, werk dan hieraan!  grin

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 11:10 AM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Haha, ik houd van ‘inside approaches’, ze werpen altijd een ander licht op de zaak. Interessant ... hoewel het niet gemakkelijk is om er aan te werken hé. Sommige van de dingen zijn gewoon inherent verbonden aan het hiken.

Je zou zeggen dat het over het algemeen ook maar een normale reactie van mensen is om ongemak, fysiek afzien, e.d. te ontlopen. Waarom zijn sommigen (o.a. mezelf) dan toch zo begeesterd door het hiken? Waarom zoeken we al dat ‘ongemak’ en fysieke beproeving op? Een diep-filosofische kwestie om voor onszelf eens over na te denken, me dunkt…

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 11:15 AM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
Rank
11 berichten
sinds 09.01.2008

Goedemorgen hikers,

Ik wil me als nieuw vrouwelijk lid van dit forum ( wel reeds aktief op hiking-site.nl) eens tot de vrouwen richten. Want ik verbaas me iedere keer als ik ga reizen, wandelen of wat dan ook, hoeveel make-up en dergelijke de gemiddelde vrouw bij zich heeft. Ik heb zelf niet meer bij me dan
tandeborstel, deo en lenzespullen, en wat douchespul.  Geen make-up, geen haarlak en gel. Niet alleen omdat ik dit in het dagelijks leven zelfs overbodig vind, maar ook vanwege het gewicht en ruimte die dat, hoe weinig dan ook inneemt. Dames: aan u de vraag, wat is het probleem om een paar dagen zonder douche, haarlak, make-up en dergelijke te moeten. Jammer genoeg is kamperen er om medische redenen er nagenoeg niet meer bij, hooguit voor een enkele nacht, en dan gaat er nog minder mee.

Onthoud een ding: diegene die dit wel mee willen slepen, moeten dit vooral blijven doen.

Wat kou en dergelijke betreft: een oud Noors spreekwoord zegt: Er bestaat geen slecht weer, er bestaat alleen een slechte uitrusting. Ik zorg altijd dat mijn uitrusting geschikt is voor mijn reisdoel. Over een week of drie ga ik vier weken naar Nieuwzeeland. Dus de wandelschoenen, fleece en goede goretex gaan mee.

Groetjes,

Mirjam

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 11:35 AM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
Rank
11 berichten
sinds 29.12.2007

al die dingen die de meeste vrouwen er zo verschrikkelijk aan vinden, vind ik net fantastisch.
die douche na een week trekking, doet toch zoveel meer deugd dan diegene die je elke ochtend neemt.
ik slaap op mijn matje in een tent altijd zo zalig dat ik een bed niet echt mis (misschien ook wel door de vermoeidheid van een dag stappen wink)
het vrij zijn in de natuur en gewoon kunnen genieten puur natuur is toch echt wel super, ik snap niet dat velen dit niet ‘zien’, achja spijtig voor hen dan maar.
die fysieke uitdaging vind ik persoonlijk nog het leukst van allemaal, dat is pas ontspanning en ‘s avonds voelen wat je gedaan hebt die dag… leg me niet op een of ander strand of drop me niet voor een week in een stad ofzo, ik word zot van de drukte en opgefokte mensen (sorry voor het woordgebruik maar het is toch zo)

ik denk dat velen het eens moeten proberen en dan pas een oordeel vellen want ik kan me best voorstellen dat wanneer je het goed hebt aan het strand met een cocktailtje in de hand en een lekker zonnetje op je huid, je het afzien op stap niet direct ziet zitten. vandaar ook wel het belang van een bestemming te kiezen op maat voor de eerste keer zodat er hopelijk alleen maar positieve indrukken kunnen achterblijven en zo is men vertrokken.

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 12:19 PM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
Rank
11 berichten
sinds 09.01.2008

Kijk Nele, je bent een vrouw naar mijn hart. Lekker een kilometer of 20 a 25 door de natuur lopen, dat is pas lekker. Mij moet je ook niet op een strand laten liggen ook al woon ik er 200 m vandaan, mij zie je er alleen als vrienden overkomen. Het is dat het medisch gezien niet meer kan en dat manlief niet van kamperen houd ( andersom kan dus ook) maar anders, af en toe kamperen is niets mis mee. 

Mirjam

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 12:33 PM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
Rank
2 berichten
sinds 07.01.2008

hygiëne is toch niet hetzelfde als make-up, haarlak en gel??? we leven nu eenmaal in een maatschapij waar wassen nogal hoog aangeschreven staat en de meeste mensen volgen daarin. je neemt toch ook wat douchegel mee als je gaat trekken…
begrijp mij niet verkeerd, maar ik vind niet dat je mensen die op hygiene gesteld zijn zomaar over dezelfde kam mag scheren als mensen die er perfect willen uitzien en veel met hun uiterlijk bezig zijn. persoonlijk heb ik ook graag douche en toilet, maar mij zal je geen make up zien meenemen!

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 12:59 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007

Ik denk dat Karen de nagel op de kop slaat met haar opsomming, maar jammergenoeg is dat net wat het voor de meeste hikers (mannen&vrouwen;) aantrekkelijk maakt.
Daarom moet je met je niet-hiking aangelegde vriend/vriendin een compromis-vakantie er van maken, dat is nu eenmaal waar een relatie om draait dat je bij sommige dingen
water in de wijn moet doen.
Natuurlijk vind ik dan ook dat het moet kunnen dat je op je eentje (of met mede-hikers) er dan nog eens op uit trekt zonder je vriend/vriendin, net zoals jij het dan ook moet
toelaten als hij/zij eens een vakantie wil doen waar velen onder ons een hekel aan hebben (2 weken aan de cote d’azur....bwekkes! wink )
wat betreft hygiëne ben ik wel wat extreem, een halve tandenborstel (zonder tandpasta) en niks van zeep (vroeger nam ik nog van die bio-zeep mee maar veel verschil maakt
dat toch niet als je dan weer je stinkende kleren aandoet, het brengt enkel extra gewicht met zich mee)

PS. Wat betreft die maatschappij waarin wassen hoog aangeschreven staat: gelukkig maar! in het dagelijks leven ga ik toch liever verzorgd, geschoren en welriekend door het leven, in de vakantie neem ik daar dan ook vakantie van wink

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 01:07 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
Rank
11 berichten
sinds 09.01.2008

Karen,

Ja en nee. In de praktijk zijn mensen, die heel erg op uiterlijk zijn, meer angstig om “vies” te worden, dan mensen die dat in mindere mate zijn. Het is ook vaak kijken naar de soort reis die je gaat maken. Bij een rondreis langs hotels en lodges gaat er bij mij ook echt wel douchegel en shampoo mee.  Dan heb ik ook de ruimte om dit soort dingen mee te nemen, dus waarom niet.
Dus naar NZ gaat dit zeker ook mee.

Verder zul je lezen in mijn topic dat ieder die allerlei cosmetica en verzorgingsproducten wil meeslepen dit vooral moet doen, al is het de Kilamanjaro op. Maar dan niet piepen als de rugzak zwaar word smile

Groetjes,

Mirjam

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 03:00 PM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
Rank
2 berichten
sinds 28.12.2007

Zorg er misschien voor dat de eerste kennismaking niet te radicaal is. Doe daarom als eerste tocht met je niet-hiking partner een huttentocht en kies daarbij zo veel mogelijk comfortabele hutten (=warme douches). Eventueel ook eens een hotel ergens halfweg je tocht. Je moet dan minder materiaal meesleuren, de investering wat materiaal betreft is ook minder groot en je kan ’s avonds ook aanschuiven aan tafel voor eenlekkere warme maaltijd.
Kies verder ook een streek uit waar de kans op mooi weer groot is (Queyras, Mercantour, Vanoise … ) en er geen vervelende beestjes zijn. Schotland lijkt me dus minder geschikt. En doe niet meteen een tocht van 2 weken, maar beperk je bijvoorbeeld tot 5 à 7 dagen.
Maak nadien een evaluatie van wat zij/hij leuk vond en wat minder leuk en je kan beginnen plannen voor de volgende tocht ...

Profiel

2 van de 4
2