Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Gewicht kaartmateriaal
Gepost: 07 januari 2008 10:12 PM   [ Negeer ]
Rank
20 berichten
sinds 28.12.2007

Als dit niet onder “materiaal” hoort verplaats je het topic maar…

Hoe beperken jullie op een lange tocht het totaal gewicht aan kaartmateriaal?
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan Willem, hoe heb jij het gefikst om voor circa 50 dagen kaartmateriaal mee te hebben?

groeten bramv

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 08:45 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
14 berichten
sinds 28.12.2007

Met 50 dagen heb ik nog geen ervaring, maar ik probeer de pak papier te beperken door zoveel mogelijk te printen en kopiƫren op a4 of a3 en dan specifiek de route uit te knippen. Het overzicht behoud ik dan met een een overzichtskaart van bijv. 1:100000. Het is dan ook niet erg als onverhoopt een kaart nat wordt, en eventueel kun je onderweg ook nog kaarten weggooien (netjes in de prullenbak uiteraard!)

Signature 

De waarheid bevindt zich in je voetzool. Zhuangzhi, Chinese filosoof

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 08:58 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Voor die supertocht moest ik nooit meer dan 30 dagen kaartmateriaal dragen omdat 2x mensen uit Belgie zijn overgekomen om een stukje mee te stappen. Die namen dan kaartmateriaal mee. Op die manier heb ik nooit met meer dan 5 kaarten moeten zeulen.
Maar inderdaad, A4-kopietjes nemen is een gemakkelijke oplossing. Het enige vervelende hieraan vind ik dat je slechts een beperkte oppervlakte op kaart hebt en vanop een bergtop moeilijk toppen in de buurt kan gaan benoemen. En ik doe dat graag wink

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 07:45 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Ik verdeel het kaartmateriaal over de medestappers. En diegene die de kaart niet wil lezen krijgt de 0.5kg ehbo zak.

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 08:31 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRank
81 berichten
sinds 28.12.2007

Als men voor een week of langer op stap is kunnen de kaarten inderdaad wat gaan doorwegen. Maar ik heb toch nog liever een volledige kaart dan een gekopieerd en uitgeknipt “lint"…

De schaalkeuze is ook een probleem. Met 1/50000 heeft men viermaal minder kaarten nodig dan met 1/25000, maar 1/25000 bevat toch heel wat meer informatie, ondermeer over de toponymie die ook wel interessant is! Bovendien zijn vele 1/25000 kaarten recto verso, wat een halvering van de hoeveelheid papier betekent.

Vorig jaar gebruikte ik de “OS explorer active” op 1/25000, deze zijn geplastificeerd wat tevens een kaarthoes overbodig maakt. Voor een trip van 220 km betekende dit echter vijf kaarten (en dan waren er nog enkele korte stukjes tussen) van ruim 180 g per stuk! De helft ervan heb ik terug huiswaarts gezonden in een postkantoortje halverwege de trip.

Een tip: om OS kaarten te kopen, ga niet naar de site van OS maar naar amazon.co.uk; ze zijn daar veel goedkoper. Wel opzoeken met de naam en niet met het nummer van de kaart!
De OS site bevat overigens een zeer gebruiksvriendelijke preview (Get-a-map) die toelaat een trip nauwkeurig te plannen.

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 07:15 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Os; amazon; bedankt voor de tip Lhoon grin

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 09 januari 2008 10:37 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
25 berichten
sinds 30.12.2007

ik neem altijd de vollodige kaart mee. als je dan eens slecht weer hebt en je wilt een pad nemen dat op mindere grote hoogtes komt dan heb je tenminste de kaart er van bij.
en ja ik kijk ook graag rond en zo kan je de toppen die je ziet benoemen.

roy

Profiel

Gepost: 13 januari 2008 01:26 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
6 berichten
sinds 28.12.2007

Je kan gerief en dus ook kaarten naar postkantoren verzenden die je onderweg passeert.
Je spullen oppikken en tewijl ook je overbodige spullen naar huis sturen.
En dan denk ik in de eerste plaats aan wasgoed en spullen voor de persoonlijke verzorging.
Proviand is niet zo een prioriteit omdat je in de buurt van een postkantoor meestal ook een kruidenier vind.

Misschien een beetje omslachtig en ook wel een beetje lastig omdat je dan al bijna verplicht bent om langs die punten te passeren en voor wijzigingen in je planning minder ruimte is.

Profiel

Gepost: 17 januari 2008 12:17 AM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007
koen - 13 januari 2008 01:26 PM

Je kan gerief en dus ook kaarten naar postkantoren verzenden die je onderweg passeert.
Je spullen oppikken en tewijl ook je overbodige spullen naar huis sturen.
En dan denk ik in de eerste plaats aan wasgoed en spullen voor de persoonlijke verzorging.

??? Wasgoed, spullen voor de persoonlijke verzorging ??? Dat zijn nu juist de zaken die ik thuis laat. ‘ t Is vakantie voor iets LOL

Signature 

keep walking

Profiel