Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 3
1
Zakmessen
Gepost: 08 januari 2008 12:43 AM   [ Negeer ]
Rank
4 berichten
sinds 06.01.2008

Wij hadden daarnet een discussie over Leatherman-zakmessen. Ik hoor regelmatig dat dat de beste zijn. F zweert bij Swiss Army. Welke merken zijn er zo nog en wat raden jullie aan?

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 12:48 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

ik hou het simpel, eenvoudig en goedkoop met Opinel

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 02:48 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb zowel een victorinox als een opinel op zak grin
maar voor het mes gaat men voorkeur echt wel naar de opinel, goedkoop, sterk, betrouwbaar en no-nonsense, precies waar een zakmes voor dient!

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 08:45 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb een leatherman en het enige nadeel is het gewicht (en mss de prijs). Voor de rest ben ik er zeer content van. Alles wat je nodig hebt, goeie kwaliteit.  Ooit in een zotte bui bijna een Fallkniven aangeschaft, maar eigenlijk heb je zo’n rambomes voor niks nodig het staat alleen wel cool natuurlijk cool smile

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 09:08 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
305 berichten
sinds 27.12.2007

Ik zweer ook bij opinel. Al die andere tralala die op vele zakmessen zit heb je op tocht in de praktijk toch bijna niet nodig.

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 09:16 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Van de blikopener die op mijn leatherman zit heb ik toch al veel plezier van gehad.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 09:29 AM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Ik heb al jarenlang een Victorinox Picnicker en ben daar zeer tevreden over. Niet te veel (onnuttige) opties, redelijk groot lemmet, ligt goed in de hand door het ergonomische handvat, roestvrij, stevig en relatief licht. Vooral de beveiliging op het lemmet vind ik een pluspunt. Zo hoef ik alvast geen schrik te hebben voor plotse ongelukken door het ongewild dichtslaan van het lemmet terwijl mijn vingers nog in de weg zitten… Ik zou het mes niet kunnen missen op tocht!

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 09:39 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
3 berichten
sinds 08.01.2008

Voor puur hiking zijn victorinox en opinel niet te kloppen in prijs kwaliteit verhouding, een leatherman vind ik persoonlijk te duur en te zwaar om mee te nemen op een tocht.
de meeste tools van op een leatherman zijn ook te vinden op een goede SAK (swiss army knife).

voor andere merken multitools ga naar

http://www.wenger-knife.ch
vergelijkbaar met victorinox maar over het algemeen iets minder van kwaliteit dan victorinox.

http://www.gerbergear.com/index.php?flash=0

http://sogknives.com/store/index.html

een andere goedkoop maar zeer degelijk alternatief voor een vast mes zijn deze van Frosts.

http://www.frosts.se/index_2_uk.html

Deze messen zijn in de prijsklasse van 15 tot 20 euro als ik mijn niet vergis
hier een site waar je ze goedkoop kan aankopen
http://www.ragweedforge.com/SwedishKnifeCatalog.html

Groetjes
Jan

PS. Hoe kan ik mijn links klikbaar maken grin?

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 12:08 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRank
51 berichten
sinds 28.12.2007

Ik heb een Leatherman. Die gebruik ik ook als tool voor op fietstochten. Er zit een hele goeie tang aan en de messen en blikopener zijn uitermate handig.

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 12:22 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Omdat ik het merk niet ken, ben ik zojuist op het internet eens op zoek gegaan naar zo’n Fallkniven-messen. Toen stootte ik plots op deze redelijk ‘scary’ foto… Zijn het enkel outdoor-messen of zijn ze ook regelmatig hofleverancier voor de plaatselijke serial-killer-club? Ik denk wel dat dit beeld qua publiciteitscampagne geen hoogvlieger zal zijn… grin

Plaatjes
FREDA1.jpg
 Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 12:40 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Rank
10 berichten
sinds 04.01.2008

Ik heb en gebruik beiden : ik heb de hele basic leatherman en een heel basic victorinox campingmesje (nog gekregen onder de kerstboom toen ik 12 werd!!!)
Nadeel aan de leatherman is inderdaad gewicht en ik vind ook dat de verschillende accessoires soms onhandig uitklappen. Voordeel is de tang om iets te herstellen of vast te zetten. Een nadeel aan het victorinox mesje is dat het lemmet niet blokeerbaar is : ben toch al eens klem geraakt met een vinger toen het plots inklapte en dat is geen prettige ervaring.
Voor het zware werk (doe ik dus niet mee op een hike) heb ik nog een kukri mes : iets tussen een mes en een bijl. Vooral handig bij het fijnhakken van brandhout of het scherpen van een stok (om te gebruiken als piket bijv).

Signature 

Living on Earth may be expensive, but it includes an annual free trip around the Sun.

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 01:06 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik weet dat Fallkniven ook leverancier is van het zweedse leger, maar het zijn idd wel messen die een “specifiek” (= rambo) publiek cool grin aantrekken. Steven: hilarische foto LOL

Maar het zijn naar het schijnt heel degelijke messen en voor een trekking in Canada komt zo’n mes miss nog enigsinds van pas.

Signature 

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 01:37 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
3 berichten
sinds 08.01.2008

De Victorinox messen zijn ook beschikbaar met een mes dat wel een lock heeft, hier een voorbeeld: het rucksackmodel dat ik zelf bezit en ook zeer tevreden mee ben.

Zelf ben ik wel een messenfanaat en een mes dat ook altijd meegaat op hikes is mijn cold steel SRK: zie Coldsteel

Velen zullen dit wel een rambo mes vinden, zeker als ik kijk naar de reacties op de fallkniven messen. Maar in werkelijkheid zijn dit nog wel standaard messen. Hier is een voorbeeld van een echt rambo mes: Darkopsknives

Gelieve deze niet te kopen uit voorzorg voor uw eigen veiligheid grin

PS, dank u voor het aanpassen van de links grin

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 06:11 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Rank
25 berichten
sinds 30.12.2007

ik heb een lange tijd een leatherman en die gaat meestal mee. en vroeger had ik een redelijk duur mes dat altijd in mijn broekzak zat. nu ben ik het al een tijdje kwijt.
sinds deze zomer heb ik een opinel gekocht met het gedacht als ik het kwijt doe dan kost het me 8 euro of zoiets en heb ik een nieuw. ben er tot nu toe content van.

roy

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 06:45 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
Rank
10 berichten
sinds 04.01.2008
hannya - 08 januari 2008 01:37 PM

De Victorinox messen zijn ook beschikbaar met een mes dat wel een lock heeft, hier een voorbeeld: het rucksackmodel dat ik zelf bezit en ook zeer tevreden mee ben.

Aha!! Dat hadden ze nog niet toen ik 12 jaar werd!! Ziet er een prima mesje uit : heeft dezelfde functies als mijn oudje.

Velen zullen dit wel een rambo mes vinden, zeker als ik kijk naar de reacties op de fallkniven messen. Maar in werkelijkheid zijn dit nog wel standaard messen. Hier is een voorbeeld van een echt rambo mes: Darkopsknives

Gelieve deze niet te kopen uit voorzorg voor uw eigen veiligheid grin

PS, dank u voor het aanpassen van de links grin

Je berichtje doet me toch even terugdenken aan de film “Lock, stock and 2 smoking barrels” en dan meer bepaald naar die scene waar de kok zijn liefde voor messen uit de doeken doet (goed bedoeld hoor) ... smile

Signature 

Living on Earth may be expensive, but it includes an annual free trip around the Sun.

Profiel

Gepost: 08 januari 2008 07:56 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Heb zo een zwitsers zakmes.
Groot mes: eten
Klein mes: nog niet gebruikt
Pincet: om splinters uit mijn vel te krijgen
Tandenstoker: als tandenstoker en om een blaar kapot te prikken
Kurkentrekker: als kurkentrekker
Blikopener: als blikopener
Flessenopener / platter schoevendraaier / elektrische draad stripper: flessenopener en schoevendraaier voor mijn wandelstokken
En dan nog een ding met een gat in: weet niet waarvoor het dient

Het er 3; 2 van het linkse type waarvan er een bij mijn klimgerief steekt. De 3e, rechts, hangt boven mijn pc als flessenopener. Bij de rechtse blokkeert het groot mes en de flessenopener bij het openen. Links:68gr, rechts 87gr. Daarom dat de rechtse niet mee op stap gaat.

Plaatjes
IMG_0772.jpg
 Signature 

keep walking

Profiel

1 van de 3
1