Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

3 van de 3
3
Zakmessen
Gepost: 25 januari 2008 12:20 AM   [ Negeer ]   [ # 31 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007
Lukkefluk - 24 januari 2008 10:04 PM

Bruno,
wat heb je dan meer nodig aan mes dan zo’n opinel biedt?
Luk

Alle messen snijden natuurlijk, maar ik heb mijn twijfels bij de stevigheid en betrouwbaarheid van zo’n mes.

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 03:34 PM   [ Negeer ]   [ # 32 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

pluspunten van de Opinel:

good value for money
sfeer en romantiek

als dat geen twee keiharde argumenten zijn!

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 04:55 PM   [ Negeer ]   [ # 33 ]
RankRank
81 berichten
sinds 28.12.2007
Bruno M - 25 januari 2008 12:20 AM

Alle messen snijden natuurlijk, maar ik heb mijn twijfels bij de stevigheid en betrouwbaarheid van zo’n mes.

Opinel is van degelijk koolstofstaal gemaakt en wel degelijk stevig en betrouwbaar, voor zover men het op een degelijke wijze gebruikt en onderhoudt.
In de eerste plaats: een mes is een MES, dit is een werktuig ontworpen om te SNIJDEN en om niets anders: het is geen schroevendraaier, hefboom, spade, blikopener of wat dan ook.
Het koolstofstaal roest en vraagt dus iets meer onderhoud dan inox, maar het is veel gemakkelijker en veel beter vlijmscherp te slijpen.

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 07:35 PM   [ Negeer ]   [ # 34 ]
Rank
19 berichten
sinds 28.12.2007

steeds een opinel zitten in mijn werkbroek, om s middags mijn appel mee te schillen.
Voor de rest een victorinox, niet te lomp model kan er goed mijn plan mee trekken.
voor survival heb ik een jungle king aitor 2 (kleine model) , anderhalf jaar geleden gekocht in as gent aan sterk afgeprijsde prijs.
Was het laatse die ze nog binnen hadden, leuk mes met vele opties.
Weet er iemand trouwens hoe je het best je opinel optimaal onderhoud? Want inderdaad ze roesten wel rapper.

Signature 

en toen........... stapte ik gewoon door

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 03:24 PM   [ Negeer ]   [ # 35 ]
RankRank
72 berichten
sinds 26.01.2008

Ik draag steeds een Victorinox Rucksack mee. Heeft een vrij groot lemet dat kan vastgezet worden en alle praktische noodzakelijkheden voor het studentenleven: kurkentrekker, flesopener, blikopener met schroefkop, tandenstoker en pincet smile
Daarnaast nog een zaag en priem(?). Vooral de grootte en het vastklikken spraken mij aan, ligt veel beter en veiliger in mijn grote handen…

Signature 

“Do not mess with the forces of nature, for thou art small and biodegradable!” - Greenpete

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 03:59 PM   [ Negeer ]   [ # 36 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Die beveiliging is wel handig, het probleem is dat je twee handen nodig hebt om het terug dicht te krijgen aangezien het voor mij bijna onmogelijk is om met mijn duim dat schuivertje naar achter te krijgen…

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 06:13 PM   [ Negeer ]   [ # 37 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007
Bruno M - 26 januari 2008 03:59 PM

Die beveiliging is wel handig, het probleem is dat je twee handen nodig hebt om het terug dicht te krijgen aangezien het voor mij bijna onmogelijk is om met mijn duim dat schuivertje naar achter te krijgen…

het gaat gemakkelijk met één hand en een vast object (zoals je been) om de achterkant van het mes ergens tegen te duwen, ik vind deze beveiliging stukken makkelijker dan die van de Opinel mesjes

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 06:22 PM   [ Negeer ]   [ # 38 ]
RankRank
73 berichten
sinds 06.01.2008

Waarom slechts één hand gebruiken als God je er twee heeft gegeven? wink

Signature 

Never measure the height of a mountain until you have reached the top

Profiel