Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

materiaal voor trektocht met hond
Gepost: 26 juni 2009 01:01 AM   [ Negeer ]
Rank
8 berichten
sinds 22.06.2009

hoi,

Ik ga geregeld op trektocht met men hond en dan heb je nodig :
Alles voor jezelf maar ook specifieke dingen voor de hond.

beschutting voor de hond om onder te slapen ( tent, shelter, blauw zeil), eventueel een dunne hondendeken voor op te liggen
opvouwbare etens- en drinkepot
voeding voor de hond
leiband en eventueel lange koord voor hond aan vast te leggen
ehbo-set voor de hond
dierenartsboekje (waterdicht verpakt)
Indien je hond medicijnen nodig heeft zeker niet vergeten.

Mijn hond heeft een hondenrugzak van ruffwear, met een apart gareel, de rugzak klik je er apart aan vast, het grote voordeel met dit is,als je hond wil afkoelen of gaan zwemmen je enkel de rugzak moet afpikken.  Daar hij deze rugzak heeft draagt hij gewoon al zijn spullen zelf.
Een hond kan makkelijk 1/3 van zijn gewicht dragen.

Hoe leer ik men hond met rugzak lopen :
probeer eerst of je hond iets op zijn rug kan verdragen, zo ja doe dan enkel een lege rugzak om en laat hem er een aantal maal me gaan wandelen.
Als dit goed gaat kan je geleidelijk het gewicht verhogen. Soms kom je hilarische taferelen tegen omdat de hond nu ook breder is.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan

greetz

Profiel

Gepost: 26 juni 2009 09:55 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRank
154 berichten
sinds 15.03.2009

Heb hier een kalf van een Berner Sennen rondlopen en wil hem al een hele tijd graag eens meenemen, maar weet niet goed hoe eraan te beginnen. Ik wilde een rugzak voor de hond voor mijn verjaardag, maar niemand lijkt me dan serieus te nemen smile.

Bereiden jullie de conditie van je hond op voorhand extra voor?
Krijgt hij onderweg meer brokken dan thuis? Omdat hij dan meer energie verbrand? Of misschien andere brokken? Of van die hoog energie snacks tussendoor?
Heeft er iemand ervaring met gaan trekken met berghonden zoals de Berner? Vooral dan op vlak van welke temperaturen zij verdragen.

Als hij 1/3 van zijn gewicht mag dragen, is dat voor hem al 15 kg. Dan is zijn rugzak zo zwaar als de mijne. Dan kan hij misschien nog wat van mijn spullen dragen wink

Profiel

Gepost: 26 juni 2009 11:12 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
344 berichten
sinds 28.12.2007

wat denken jullie eventueel van een bivakweekend een dezer met de honden?
op die manier kunnen ervaringsdeskundigen een hoop tips meegeven met newbies zoals ik onder andere?

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 26 juni 2009 12:32 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRankRank
715 berichten
sinds 26.12.2007

Ik ben een paar keer met onze noorderburen van hiking-site. nl gaan winterkamperen in de ardennen.
Er liep steeds wel iemand mee op deze 2/3 daagse die een hond bij had. Een van hen had zelfs een web-site speciaal rond wandelen met de hond. Even hem nog eens doorsnuffeld.
En daardoor geleerd dat er zoiets bestaat als een ‘hartworm’.
Alle ‘doorkliks’ werken niet meer.
De site wordt niet dagelijks gecontroleerd omdat de eigenaar geregeld richting Afghanistan moet maar lijkt meer dan genoeg info te bevatten als eerste kennismaking.
Ik heb toen ondervonden dat hondeliefhebbers een heel trouwe “wandelpartner” kunnen hebben en beiden erg aan elkaar gehecht kunnen zijn (opvallend was de dicipline en de ‘goede opvoeding’ die alle honden hadden).
Bij rotsig gebied of langdurig lopen over verijzelde sneeuw zijn ook voor de hond schoentjes onontbeerlijk. Hij had ze toen niet bij. Het was een vertederend beeld om te zien toen de EHBO koffer werd bovengehaald en de hond de eerste zorgen kreeg.

Profiel

Gepost: 26 juni 2009 02:26 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
154 berichten
sinds 15.03.2009

@Luk

zat ook al zoiets te denken, wil gerust wel mee organiseren. Ik heb wel totaal geen ervaring met gaan trekken met de hond, dus daar kan ik niet mee helpen.

Profiel

Gepost: 26 juni 2009 10:45 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Rank
8 berichten
sinds 22.06.2009

Ik ga voor dat ik trektochten begin te maken eerst met men hond langere dagwandelingen maken met een lichte rugzak aan voor mezelf en men hond, zo bouw ik geleidelijk het gewicht en de km’s op. Mijn hond krijgt brokken tijdens een tocht maar meer en soms mijn overschot van pasta.
Het klopt inderdaad als er veel over rotsen of op sneeuw en ijs moet gelopen worden dat het beter is hondensokken aan te schaffen. Het probleem kan al een deel verholpen worden door vaseline op de voetzolen te doen.
Als je hond niet gewoon is van buiten te slapen, zorg dan dat je dat geleidelijk gewoon maakt of schaf een hondenjas aan voor in de winter.

Wat de vraag van die berner senner is, een goedkope hondenrugzak kan je vinden in de zoomarkt of anders

http://www.vitamine-hond.com/hondenartikelen/hondenrugzak-actieve-hondenvakantie-ruffwear-hondenrugzak.html.

Ik zorg er inderdaad voor dat als ik langere tochten heb en meer water moet meenemen datmen hond dat draagt.

greetz

Profiel

Gepost: 27 juni 2009 09:44 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRankRank
344 berichten
sinds 28.12.2007

voor de ervaringsdeskundigen

Katrien en ik waren van plan om samen met de woef een goeie week door het zuiden van zweden te gaan trekken.
nu blijkt dat de hond minimaal 4 maanden ingeent moet zijn tegen hondsdolheid, dat er een test moet gedaan zijn op antilichamen tegen hondsdolheid, en dat de hond binnen de 10 dagen voorafgaand aan het betreden van zweeds grondgebied moet ontwormd worden met t een of t ander speciaal product.

In hoeverre is dit allemaal absoluut noodzakelijk om het land binnen te geraken en wat zijn eventuele mogelijke consequenties?

Mocht zweden echt ondoenbaar blijken te zijn, welke wandelparadijzen zijn dan aan te raden? We verkiezen ten minste gedeeltelijk wild te kamperen, maar kamping is ook ok.

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 27 juni 2009 10:16 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
8 berichten
sinds 22.06.2009

inenting voor hondsdolheid is in belgie ook verplicht vanaf je de maas oversteekt, elke boswachter kan ten aller tijden je boekje vragen.
Voor de verdere inentingen en regels voor zweden weet ik niets af maar je dierenarts zal daar zeker op kunnen antwoorden.
Enkele wandelparadijzen zijn ook duitsland, hongarije, italie , polen, en zeker kroatie

greetz

Profiel

Gepost: 27 juni 2009 10:22 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
344 berichten
sinds 28.12.2007

de woef krijgt wel z’n inenting tegen hondsdolheid
alleen eisen oa zweden en noorwegen dat je dat ministens 4 maanden op voorhand doet en dat je nog eens een bloedanalyse doet naar antilichamen.
Dat redden we dus niet meer om nog deze zomer naar scandinavie te trekken confused

Els, heb je eventueel concrete tips voor trektochten in de landen die je voorstelt?

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 27 juni 2009 11:29 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRank
62 berichten
sinds 28.12.2007

Luk,
voor Zweden en Noorwegen kan je idd. pas een titertest laten doen 120 dagen na inenting (in België wordt dit in het Pasteurinstituut gedaan).
Voor G.B. moet je na een positieve test nog 6 maanden wachten voor je met de hond G.B. binnen mag.
Verder moet je de hond 10 dagen voor vertrek laten behandelen tegen lintwormen (G.B. tussen de 24-48 uur en ook tegen teken)
Voor Noorwegen moet je die lintwormbehandeling binnen de 7 dagen in Noorwegen laten herhalen.
Aan de grens (boot) kijken ze “NATUURLIJK” alle papieren na, maar onze honden hebben ze vorig jaar in Hirtshals op NIETS gecontroleerd. We hadden aan de incheckbalie gemeld dat we honden bij hadden (hebben er uiteraard ook voor betaald). We kregen een rode PETkaart die we in Noorwegen aan de douane moesten afgeven, wat we ook gedaan hebben, maar die kwamen van hun stoel niet af om de honden te checken.
http://www.dogsincluded.nl/invoer/zweden.htm
G.B. hebben we al meerdere keren gedaan en daar raak je niet binnen zonder controle en scan van de chip. Ze doen zeker niet moeilijk, maar alles moet wel correct in orde zijn.
Ik lees in een ander topic dat je nog maar net een (jonge) hond hebt. Bedenk wel dat je met een jonge hond en zeker een groot ras als een beauceron niet te zot moet doen. Je zal er zeker geen dagen met kunnen gaan stappen.
Voor het buitenland moet je er wel rekening met houden dat honden in veel N.P. verboden zijn. Zeker in Polen in het Tatragebergte (zijn daar in 2000 geweest) en ook hier zijn ze verboden http://www.parc-pyrenees.com/francais/cadre_general_randonner.htm (La réglementation )

Harry

Profiel

Gepost: 28 juni 2009 09:16 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRankRank
344 berichten
sinds 28.12.2007

Harry,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Garu komt echter uit het asiel en wordt midden juli 2 jaar. Prima leeftijd om lange tochten mee te gaan doen, alleen moet hij alles nog leren en nog flink wat conditie opbouwen. Hij heeft die 2 jaren grotendeels in een kennel, eerst van de “kweker”, nadien de “eigenaar” om uiteindelijk terug via de “kweker” in het asiel te belanden.

In hirtsals/larvik had ik een aantal jaren geleden trouwens een gelijkaardige ervaring als jij, maar omdat de hond niet van mij was had ik geen flauw idee hoe streng de voorwaarden waren.

Heb jij eventueel nog andere tips met wandelgebieden voor een eerste hondentrektocht?

Momenteel nemen we alle mogelijke alternatieven in overweging. gaande van de gr du litoral in frankrijk tot een trip naar de oostenrijkse alpen…

Luk

Signature 

Profiel