Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Liften in IJsland? 
Gepost: 27 juni 2009 08:17 PM   [ Negeer ]
Rank
1 berichten
sinds 27.06.2009

Hé!

Google “Camping gaz Reykjavik” en je komt hier terecht.

Woensdag vertrek ik met een vriend richting IJsland. Nu de examens achter de rug liggen zijn we stilletjesaan voorbereidingen aan het treffen voor onze eerste grote reis alleen. We zouden in Reykjavik de bus nemen naar Skaftafell om vandaar terug af te zakken naar Reykjavik. We zouden eerst de ringweg (en een beetje er rond) volgen via Kirkjubaerklaustur en Vík naar Skogar waar we dan de Laugavegur zouden starten tot in Landmannalaugar. Vandaar zouden we dan door het binnenland willen trekken (liften, bus?) richting Halfoss, Gulfoss en Laugarvatn om zo in Pingvellir te belanden, eventueel zouden we eerst nog eens richting de Hekla willen reizen. Van Pingvellir Naar Reykjavik geraken lijkt ons niet zo ‘n probleem. Het heikele punt ligt volgens ons tussen Landmannalaugar en Pingvellir. We zouden zo veel mogelijk de bussen willen mijden (niet leuk, kost veel) maar proberen zo veel mogelijk te liften. We weten wel niet hoeveel autoverkeer er is tussen deze twee plaatsen, met andere woorden; lukt dat, liften in IJsland?

Enige vorm van paniek overvalt ons soms (waar zijn we aan begonnen?), zin hebben we des te meer.
We hebben dus nog enkele vragen waarop we geen antwoord vinden op het net. Ik stel ze even hier en hoop van ganser harte dat iemand een antwoord kan/wil geven…

_ Denken jullie dat het haalbaar is om bovenstaande route (zo strak is ze niet, we zijn nogal flexibel) in drie weken te volbrengen, rekening houdende met ons principe “liever wat minder zien maar goed, dan veel half een half”.
_ Heeft er iemand ervaring met liften op IJsland? Verloopt dat vlot of is het eigenlijk niet te doen?
_ Is er Camping gaz te vinden, of moeten we op zoek naar een andere brander?
_ Iemand een idee wat het laatste voorradingspunt is als je vanuit Skogar de Landmannalaugar aanvat?

Er waren nog meer vragen, maar ze schieten me niet direct te binnen..
Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden.

Elise

Ohja, andere praktische tips of “dat-moet-je-echt-gezien-hebben” zijn altijd welkom.

Profiel

Gepost: 28 juni 2009 12:09 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRank
58 berichten
sinds 26.01.2008

op 6 juli vertrekken we ook (opnieuw) naar ijsland
ook wij zijn van plan om vanuit skogar naar landmannalaugur te trekken, afhankelijk van het weer en de goesting
zullen we onderweg evt af en toe een dag ergens ter plaatse blijven om een extra dagtocht te doen
ik plan ook om vanuit landmannalaugur nog een paar dagen verder te trekken, heb wel al wat in mijn hoofd maar moet nog
teen en tander uitzoeken
de bedoeling is dat we een tocht van 10 à 12 dagen gaan maken en daarna richting westen trekken met de bus,
we zien wel waar we uitkomen (op 30 juli moeten we terug naar huis)

vorige keer (4 j geleden) zijn we per bus (met een buspas voor de ringweg met doorsteek door de kjolur) gereisd en hebben
toen enkel dagtochten gedaan
we hadden toen ook een campingazvuurtje, in reykjavik gemakkelijk gevonden op de camping aldaar
onderweg ook nog gevonden in tankstations (maar is iets meer zoeken dan blikjes met schroefsluiting), niet echt een groot probleem dus
met liften hebben we geen ervaring, vanuit de landmannalaugur lijkt me dat te moeten kunnen, daar komen toch regelmatig 4x4’s toe
waarschijnlijk meestal toeristen, of die lifters meenemen… (?)
ik denk dat je in skogar ook nog wel zal kunnen bevoorraden (maar das maar een gedacht) maar waarom niet in reykjavik al voldoende voorraad inslaan?

veel plezier ginder,
doe het rustig aan en geniet
op mij heeft het in elk geval een grote indruk nagelaten

Profiel

Gepost: 28 juni 2009 01:52 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRank
37 berichten
sinds 12.01.2008

Toen wij 2 jaar geleden Ijsland hebben bezocht, hebben we gewoon gas en brandertje ter plekke gekocht. Wanneer je de bus neemt van Keflavik Airport naar Reykjavik kom je aan in de bus therminal, daar vlakbij is een tankstation waar je brandertje en gas kunt kopen. Merk van gas is Primus.
Toentijds ook evnetjes gelift, maar wel niet op bovenvermelde locatie. Vreemde situaties allemaal, 2 teams voor te liften, allebei gestart op tankstation. Team 1 is opgepikt en na kwartierjte was die mens zijn benzine op (en hij kwam net van tankstation), ikzelf en maat zijn opgepikt door busje Polen die ons zelfgestookte wodka aanboden en mijn maat uitlachtten omdat hij ‘vrouwensigaretten’ (maw: veel te lichte) rookte smile Soit, die mannen hebben dan een detourke gemaakt om ons af te zetten waar we moesten zijn. Vree op mijn gemak zat ik toch niet, met een wodka-drinkende bestuurder.

Profiel

Gepost: 28 juni 2009 04:45 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
Rank
19 berichten
sinds 07.01.2008

Hello,

Vorige zomer voor het eerst gaan fietsen ipv. trekken (omwille van de grote afstanden aldaar) en volgende route gedaan: keflavik - reykjavik - pingvellig - geysis - gulfoss - landmannalaugar (eerst zuidwaarts tot aan de pjorsa-rivier, daarna stroomopwaarst tot omgeving hekla, van waar de grindbaan die pal west-oost naar landmannalaugar loopt) - kirkjubaersklaustur (grindbaan zuidoost terug naar de hoofdweg) - skaftafell - jokulsarlon en daarna met de bus naar reykjavik.

Bussen rijden er op veel plaatsen, ook in landmannalaugar! 1 per dag minstens over de noordelijke en 1 over de zuidoostelijke toegangsweg.  Die laatste zijn we nog tegengekomen toen. 
In landmannalaugar komen in het hoogseizoen wel veel mensen langs, dus eventueel kan liften wel lukken (maar vele mensen komen ook in georganiseerde groepsreizen of met gezin dus zeker niet elke 4x4 zal nog mensen kunnen meenemen. 

Verder zijn we op de wegen in het binnenland weinig tot geen verkeer tegengekomen, zeker rond de hekla en langs de pjorsarivier. 
Daar hadden we niet graag willen liften..

Langs de hoofdbaan geen probleem, genoeg auto’s en ev. de bus. 

Nog een must: Jokulsarlon of gelijkaardige meertjes in het zuidoosten; de ijsschotsen die van de grote gletsjer afkalven komen via de meren in zee terecht.  Graag hadden we daar nog een dagje langer gestaan.

Hopelijk wat nuttigs hierboven.
Fijne reis!

Profiel

Gepost: 29 juni 2009 05:48 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
10 berichten
sinds 07.01.2008

Hey,

wij zijn 2 jaar geleden naar Ijsland geweest. Hebben toen wel een auto gehuurd.
wat het liften betreft: wij hebben daar weinig lifters gezien. Op de ringweg zou het volgens mij geen probleem mogen zijn. Als je van die baan afwijkt richting binnenland zal het grotendeels afhangen van de bereikbaarheid en het toeristisch gehalte van de plaats. Rond Pingvellir, waar er grotendeels nog verharde wegen zijn en waar nog veel toeristen komen zal dit geen probleem zijn. In de buurt van Hekla zou het al wel moeilijker kunnen zijn: onverharde wegen, die enkel berijdbaar zijn met een 4x4. Een toerist met een gewone huurauto geraakt daar niet, dus er is daar veel minder verkeer. Bussen heb je er wel in overvloed.
Naar mijn mening nemen toeristen met een huurauto gemakkelijk lifters mee (tenminste, dit hebben we ervaren enkele jaren eerder, in corsica). Het enige probleem is dat er nog plaats moet zijn in de auto: wij hadden in Ijsland een kleine auto, type Toyota Yaris. Met 3 personen en bagage voor 3 weken zat die stampvol. Lifters zouden we wel willen meenemen, alleen hadden we de plaats er niet voor.

Campingaz: gevonden op de camping in Reykjavik. Kijk er ook eens in het rekje met achtergebleven “restjes” van mensen die het daar achterlaten na hun reis omdat ze het niet kunnen meenemen op het vliegtuig.

Ivm de laugavegur nog het volgende. Probeer op voorhand eens uit te zoeken hoe de situatie is in de hutten aan het eind van dag 1 (ik ken de naam van de locatie niet meer, je had er 2 hutten, niet ver van elkaar, op een soort kam). Bij ons waren ze allebei onbemand, en er was geen water te vinden. Aangezien er ook een stevige wind was op de kam waardoor het onmogelij was om de tent er op te zetten hebben we besloten om onmiddellijk door te stappen naar Thorsmork, het einde van dag 2 dus eigenlijk. Dit was een heel lange en vermoeiende dag. Een voordeel is wel dat het er in de zomer niet donker wordt grin dus je kan tot heel laat nog doorstappen.
Verder zou ik zeggen: geniet!! Hopelijk is het mooi weer op de Laugavegur. Het is er echt prachtig. De mooiste tocht die ik al gedaan heb!!

Sarah

Profiel