Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Deuter Aircontact 65+10 promotie bij AS Adventure (koopje?)
Gepost: 29 juni 2009 10:32 PM   [ Negeer ]
Rank
8 berichten
sinds 19.05.2009

Hallo allen,
Mijn eerste post op dit forum.
Ik ga deze zomer 3 weken naar Noorwegen (tochten in o.a. Jotunheimen en Hardangervidda) en heb een nieuwe rugzak nodig, aangezien mijn goedkope AS Adventure rugzak het na het weekje Zweden van vorig jaar al begint te begeven (borstriempje afgebroken).
Nog tot 5 juli loopt er bij AS Adventure een promotie: Deuter Aircontact 65+10 voor 135€ i.p.v. 195€.
Ik heb deze rugzak vandaag in de winkel eens gepast met wat gewicht erin, en ik moet zeggen dat hij vrij goed zat (zeker ten opzichte van mijn vorige rugzak) en heel degelijk aanvoelde. Enkel het gewicht vind ik wat aan de hoge kant: 2800g.
Ik ga een dezer dagen nog eens langs bij Kariboe in Leuven om daar ook eens te kijken.
Mijn budget gaat wel niet veel hoger dan 140€, vandaar dat mijn vraag is of ik toch niet beter die Deuter koop want vermoedelijk zullen er niet zo veel deftige rugzakken (met dezelfde inhoud) binnen mijn budget vallen…
Wat denken jullie?
Alvast bedankt.
Thomas

Profiel

Gepost: 29 juni 2009 11:47 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 28.12.2007

Ga langs bij de kariboe
Pas alle rugzakken met gewicht
Ook die niet in je budget liggen, kwestie van dat te voelen
En kies dan de beste die binnen je budget ligt
Je kan misschien ook eens langs de Decathlon passeren, 120 euro voor 65 l (ongeveer)

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 30 juni 2009 12:10 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
Rank
8 berichten
sinds 19.05.2009

gr, bedankt voor je reactie.
Ik had er al aan gedacht om eens bij Decathlon te kijken naar de rugzakken van Quecha, maar aangezien mijn rugzak van AS Adventure al na 1 week defecten vertoonde, begon ik toch wat te twijfelen aan de kwaliteit van Quecha… Of zijn Quecha rugzakken wel degelijk van kwaliteit?

Profiel

Gepost: 30 juni 2009 08:17 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
159 berichten
sinds 15.03.2009

Als je van plan bent van er nog heel wat jaren mee op tocht te gaan, zou ik zoals Gerlinde zegt toch eens langsgaan bij de betere trekkerswinkel om je te laten adviseren en ze eens allemaal uit te testen met gewicht. Er zijn nog heel wat andere merken en die hoeven niet perse een fortuin te kosten. Weet ook als je nu op een paar euro’s ziet, dat je binnen enkele jaren misschien weer voor de aankoop van een rugzak staat, en dan wordt het prijskaartje (en de afvalberg) toch weer hoger.

Profiel

Gepost: 30 juni 2009 09:15 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
421 berichten
sinds 28.12.2007

op zich zeker geen slechte aanbieding,
waarschijnlijk ‘good value for money’ maar ook voor mij te zwaar voor een lege zak!
dus inderdaad: passen, passen, passen.
als dan de aircontact nog steeds bevalt: go for it!
als de ideale rugzak alsnog buiten budget blijkt te vallen: even uitkijken naar tweedehands exemplaren, bv ook op eBay, of zoeken naar einde reeken (vorig model dat net een paar riempjes meer of minder heeft)

succes ermee,
en laat even weten wat het geworden is!

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 30 juni 2009 10:14 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Rank
7 berichten
sinds 02.01.2008

Inderdaad geen rugzak passen & kopen omdat hij in promotie is… Maar ikzelf ben zo tevreden over mijn Deuter, dat ik blindelings een nieuwe zou kopen (en zeker als er een fikse promotie op is).  Deuter zit bij mij supergoed en voor dat uitstekende draagcomfort neem ik er dat iets hogere gewicht graag bij (en ga dan wel muggenziften over het gewicht van wat er in de rugzak gaat...).  Deuter is ook heel degelijk.  Daarom zou ik persoonlijk voor het soort trekkings dat jij van plan bent te doen, niet al te veel twijfelen.

(Nu nog de snoodaard vinden die met mijn Deuter is gaan lopen!!!! Snif, snif...)

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 03:41 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
8 berichten
sinds 19.05.2009

Ik ben gisteren bij Kariboe geweest.
Veel rugzakken waren er al niet, een 6-tal denk ik. Ook bijna allemaal meer dan 220€, ver boven mijn budget dus. Ook allemaal meer dan 2,5kg.
Er was een rugzak van Lowe Alpine die goed zat, maar die kostte wel 250€.

Een andere rugzak die me wel aanspreekt is de Nimbus Ozone van Granite Gear. Deze weegt maar 1,36kg en krijgt goede kritieken (Outside gear of the year award) en ik ken ook iemand die een gelijkaardig model heeft en die is er heel tevreden over. Kostprijs 190€ vanuit Engeland geleverd.

Ofwel kan ik nog altijd voor de Deuter Aircontact 65+10 gaan van bij AS Adventure…

Pfff toch niet zo eenvoudig om een rugzak te kopen!

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 04:25 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
159 berichten
sinds 15.03.2009

Ik vind gewicht bij rugzakken iets heel relatief. Als ik mijn vaude van 50L laad tot een 8 kg, geeft die het gevoel van zwaarder te zijn dan mijn bach van 70L aan 12 kg. Het gevoel van hoe zwaar je rugzak is, is volgens mij afhankelijk van de manier waarop je rugzak dit weet te verdelen over je lichaam. Dus ik zou me zeker niet blind staren op het gewicht.
Als die deuter best wel goed zit in vergelijking met hetgeen je bij de Kariboe gepast hebt, kan je zeker een goede koop doen. Maar je zou dan wel de prijs terzijde moeten laten en objectief aanvoelen of die echt wel goed zit. Is dit het geval, dan zou ik hem in jouw geval zeker kopen. Als dit niet het geval is, dan moet je hem zeker niet kopen. Want als er je nu iets opvalt dat bij jou vervelend draagt, ga je dit zeker blijven voelen na enkele tientallen kilometers.
Probeer de Deuter wel ongeveer even zwaar te laden als de rugzakken die je bij Kariboe geprobeerd hebt, zodat je een realistisch beeld krijgt.

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 04:46 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRank
159 berichten
sinds 15.03.2009

En zeker niets kopen zonder dat je hem op voorhand gepast hebt. Je kan eventueel via internet bestellen om de prijs te drukken, maar zorg echt dat je hetgeen je bestelt op voorhand ergens in een winkel gepast hebt. Een goeie rugzak voor de ene kan een marteling zijn voor de andere.

Groeten

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 06:32 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
210 berichten
sinds 29.12.2007

Je blind staren op het leeggewicht van een rugzak mag je inderdaad niet. Hij moet nog altijd kunnen dragen wat je er in stopt. Maar het klakkeloos negeren zou ik toch ook niet doen. Ik heb hier thuis ook nog een Deuter Aircontact liggen (75-liter model, maar het 65-liter model weegt niet zo heel veel minder ) en die 3 kilo sleur je altijd mee. Als je dan weet dan m’n huidige rugzak nog geen 1200 gram weegt en even goed 18 kg draagt, dan is dat dus een verschil van bijna 2 kg dat je met die Deuter altijd extra mee draagt. Ja een rugzak moet je altijd passen, en best met datgene dat je effectief er in gaat steken. Maar ik zou tegelijkertijd toch beginnen met de lichtste rugzak en dan het rijtje afgaan.

Een rugzak online kopen is natuurlijk altijd een risico dus als je daaraan begint moet je eerst zeker een aantal zaken afmeten: ruglengte, heupomtrek, ... En zelfs dan blijft het een gok die nog altijd kan tegenvallen. Maar m’n vrouw heeft zo haar Granite Gear gekregen en die is er heel tevreden van.

Het aangename aan een model zoals de Nimbus Ozone (of de Vapor Trail) is de eenvoud van die rugzak: een draagstel, een grote zak met alleen bovenaan een gat, een simpel systeem om de rugzak open dicht te doen, twee zijzakken en een paar compressieriemen. Geen hoofdvak, geen ritsen, ... En het beste is nog dat het nog werkt ook en wat je vroeger als bijna evident en noodzakelijk beschouwde, nu helemaal niet meer gemist wordt.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 09:16 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Rank
8 berichten
sinds 19.05.2009

En waar heeft je vrouw dan haar Granite Gear besteld?
De enigste mogelijkheid binnen Europa die ik gevonden had was bij Ultralight Outdoor Gear in Engeland.

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 09:27 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRank
210 berichten
sinds 29.12.2007

Ik heb die inderdaad daar besteld.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 09:34 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
8 berichten
sinds 19.05.2009

Weet je nog of de levering snel gebeurt is?
Ik heb m’n rugzak namelijk nodig voor 18 juli.

Nog een vraagje over de Granite Gear: In welke mate is die waterdicht? Ik zie dat er geen regenhoes megeleverd wordt, dus dan veronderstel ik dat de rugzak op zich al vrij goed tegen de regen kan, of toch niet?

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 09:43 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRank
210 berichten
sinds 29.12.2007

Over de levertijd kan ik niet klagen al durf ik niet zeggen hoe snel het is gegaan. Dringend was het toen namelijk niet. Maar twee weken moet zeker te doen zijn. Je moet dan wel direct de juiste maat hebben. Zorg dat je daar dan zo goed als zeker van bent. Best ook contact met hen proberen op te nemen en vvragen wat kan (levertijd, omwisselen indien maat niet correct, enz ...).
Als je trouwens toch iemand kent die er één heeft, kan je misschien eerst eens vragen om’m te mogen passen.

Waterdicht zou ik ze zeker niet noemen. Enigszins waterafstotend, maar ik zou er nooit op betrouwen om m’n spullen droog te houden. Dat zou ik trouwens met zo goed als geen enkele rugzak doen (al is m’n eigen rugzak dan eigenlijk weer een uitzondering, maar da’s een specialleke).

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 02 juli 2009 09:53 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRankRank
467 berichten
sinds 29.12.2007

Wat voor rugzak heb jij dan Woubeir ?

wink

Signature 

Fils du vent, fils de l’horizon
Va où ton coeur te porte et ta vie te donnera raison
Le chemin est long et d’embuches sera plein
Ouvre-toi au monde et le monde sera tien!
(KA)

Profiel

Gepost: 03 juli 2009 08:05 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
159 berichten
sinds 15.03.2009

Ik ben ook benieuwd, klinkt een beetje als de perfecte rugzak smile

Profiel

1 van de 2
1