Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 3
1
OFFICIELE DRAAD: Hiking-info wandelweekend Kalmthoutse Heide 5-6 sep 2009
Gepost: 12 augustus 2009 05:05 PM   [ Negeer ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

Hier volgt alle verdere informatie over het hiking-info wandelweekend op 5 en 6 september 2009 op de Kalmthoutse Heide en Grenspark de Zoom.

AFSPREEKPUNT
Zaterdag 5 september omstreeks 9u30 aan station Heide (adres: Heidestatieplein, 2920 Kalmthout).

BEREIKBAARHEID
- Met de trein: Bekijk de website van NMBS voor je beste verbinding. De aankomst van de L-trein vanuit Antwerpen-Centraal te Heide is voorzien omstreeks 9u33.
- Met de wagen: Ik zou zeggen, zoek op viamichelin voor de beste route of vertrouw op je GPS in de wagen. Er is ruime parkeergelegenheid aan het station. Indien er mensen bereid zijn te carpoolen, meldt dit eventueel als reactie in deze topic om verdere afpraken met elkaar te kunnen maken.

DE TOCHT
- Zaterdag - 20km
Zaterdag trekken we over de Withoefse Heide en het Gemeentebos het natuurgebied in. We lopen voorbij het grote ven genaamd de Putse Moer om nabij het Kriekelaarsven Nederlands grondgebied te betreden. Daar trekken we over de Kriekelareduinen met wellicht behoorlijk wat mul zand onder de voeten. We lopen verder in noordelijke richting door de bosrijke omgeving rond de Meersche Duinen en het Groote Meer. De bivak zal plaats vinden op een weiland buiten het natuurgebied op Belgisch grondgebied.

- Zondag - 17km
‘s Ochtends trekken we meteen opnieuw het natuurgebied in en volgt wellicht het allermooiste traject van het weekend met verre uitzichten over de heide. We trekken vlak voorbij de Drielingvennen, het Muggepiske (het minivenplasje), het Langven en lopen langsheen het lange duinmassief van de Wilgenduinen en de Vossenbergen. Op de uitkijktoren zullen we even een pauze nemen om al het moois van uit de hoogte te bekijken. Via het informatiecentrum de Vroente lopen we weer terug naar het station waar de aankomst voorzien is rond 15u.

EINDE
Het einde is voorzien omstreeks 15u aan station Heide zodat de mensen die met de trein reizen met de L-trein van 15u27 of 17u27 weer huiswaarts kunnen keren. Nog ter info: aan het station is een taverne en frietkot aanwezig.

MOEILIJKHEIDSGRAAD WANDELING
De wandeling vindt vrijwel uitsluitend plaats op zandpaden die op sommige plekken wel bestaan uit mul zand. De enige moeilijkheden zijn dan ook dit mulle zand en af en toe wat kort klimmen over een duin. Iedereen met een behoorlijke wandelconditie zou dit terrein moeiteloos aan moeten kunnen. Wandelsnelheid is afhankelijk van de groep en er zullen regelmatig pauzes worden gehouden.

MEE TE BRENGEN
- Voedsel: 2x middagmaal voor zaterdag en zondag, 1x avondmaal, 1x ontbijt, tussendoortjes.
- Drank: Neem genoeg water mee! Zeker bij zonnig weer kan de heide een broeiende oven worden waar je veel zweetvocht verliest. Op de bivakplek zal nog extra water worden voorzien afhankelijk van het aantal deelnemers. Ik raad aan om op zijn minst met 3L water per persoon te beginnen op zaterdag.
- Schoeisel: Neem best schoenen waarvan je weet dat je geen voetproblemen zult oplopen. Ondanks dat de heide geen Ardennen zijn raad ik toch wandelschoenen type B of A aan. De tocht is eventueel ook op lichtere schoenen af te leggen en zelfs op sandalen maar je doet dit beter niet om het risico op blaren te vermijden. Getten zijn in principe niet nodig, tijdens de zomer is er niet vaak modder aanwezig.
- Ander materiaal: Wandelkledij, sandalen of slippers voor ‘s avonds, rugzak, slaapmat, slaapzak, tent (of tarp/bivakzak), kookgerei voor je avondmaal, drinkfles of iets gelijkaardigs, zonnecrème voor mensen met een gevoelige huid, zonnebril, persoonlijke verzorging, fototoestel, indien regen wordt verwacht ook regenjas en eventueel regenhoes voor de rugzak. Indien je bepaald noodzakelijk materiaal niet ter beschikking hebt, laat het even weten zodat we eventueel materiaal kunnen delen.

AMUSEMENT OP DE BIVAKPLEK
Het staat vrij om ‘s avonds op de bivakplek ideeën en informatie in welke vorm dan ook met elkaar uit te wisselen, kaarten open te vouwen of zelf bereidde maaltijden te showen,… Indien je specifieke wensen zou hebben kan je dat in deze topic in een reactie plaatsen.

INSCHRIJVEN
Inschrijven is verplicht zodat we een idee krijgen met wat voor een groep we over de heide gaan trekken en om een idee te hebben hoeveel water er eventueel moet worden voorzien op de bivakplek. Inschrijven doe je door via de site een email of privé bericht te verzenden naar “den dzjow”. Vergeet niet het aantal personen te vermelden. De inschrijvingen worden gesloten bij 20 deelnemers.

VRAGEN
Indien er nog vragen zijn kan je die hier in het topic stellen.

Profiel

Gepost: 12 augustus 2009 09:03 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
RankRankRankRankRank
776 berichten
sinds 26.12.2007

Ik ben van de partij

Profiel

Gepost: 12 augustus 2009 10:56 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

joery,

Ik neem aan dat het natuurgebied niet toegankelijk is voor honden. Mocht de hond toch mee kunnen op deze tocht, geef je dan een seintje?

Mogelijk komen we wel bivakkeren, indien dit de maximale groepsgrootte van 20 personen niet beperkt. Laat maar weten of dit ook een mogelijkheid is

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 13 augustus 2009 08:41 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRank
58 berichten
sinds 26.01.2008

ook al ingeschreven
tot dan!

Profiel

Gepost: 14 augustus 2009 02:56 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRankRank
348 berichten
sinds 12.01.2008

Per direkt heb ik me ingeschreven. Ik hoop toch een aantal nieuwe en reeds bekende gezichten te zien en
zeker toch Lukkefluk.
Eventueel kunnen we carpoolen vanuit Nederland.

Profiel

Gepost: 14 augustus 2009 03:41 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

Ik neem aan dat het natuurgebied niet toegankelijk is voor honden. Mocht de hond toch mee kunnen op deze tocht, geef je dan een seintje?
Mogelijk komen we wel bivakkeren, indien dit de maximale groepsgrootte van 20 personen niet beperkt. Laat maar weten of dit ook een mogelijkheid is.

Zit je met een jonge hond die moeilijk alleen thuis te laten is Luk? Helaas, in een groot deel van de Kalmthoutse Heide zijn honden niet toegelaten. Ook op de Nederlandse Kriekelareduinen zijn honden verboden. Alleen komen bivakkeren zou ik zonde vinden. De bivakplek is trouwens niet zo simpel te bereiken.

Profiel

Gepost: 14 augustus 2009 05:49 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

Joery,

t is niet zo dat de hond niet thuis te laten is, t is dat ik er voor kies om samen met de hond op stap te gaan.
Mocht alleen bivakeren echt niet haalbaar zijn, dan is het voor ons wachten op de volgende editie van het hiking-info-weekend

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 16 augustus 2009 12:18 AM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
Rank
3 berichten
sinds 29.12.2007

ik had mij ook graag ingeschreven
heb net nieuw fototoestel wil is een keertje testen

Profiel

Gepost: 17 augustus 2009 05:42 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

@ Luk: Ik kan je een kaartje geven met de route en bivakplek op aangeduid met daarop de zone die verboden is voor honden. Dan moet je zelf maar zien hoe je gaat lopen.

Profiel

Gepost: 19 augustus 2009 08:13 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
121 berichten
sinds 28.12.2007

@dzjow: graag ook de locatie van de bivakplek!

Zaterdag morgen ben ik namelijk opgeroepen voor de infodag op school, daarna kan ik evenwel nog op eigen initiatief aansluiten (mogelijk korter traject vanaf station Wildert?), en de bivak alsmede de zondagwandeling meemaken.

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 02:06 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
Rank
6 berichten
sinds 20.06.2009

Ik denk er aan om ook mee te gaan .

Zit al geruime tijd te wachten op dit weekend en nu het eindelijk zover is ...

Tja, heb wel veel zin maar voor mij zou het de eerste keer zijn en weet niet of ik over het geschikte materiaal beschik.

Ik denk nog even na !

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 02:36 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

Giedo,

Welk materiaal vrees je tekort te komen?
Ik ben er zeker van dat er gerust wel ergens een plaats vrij zal zijn in een tent, 1, en verder heb je behalve een matje en een slaapzak echt niet veel nodig toch…

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 21 augustus 2009 05:57 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
Rank
6 berichten
sinds 20.06.2009

@ Lukefluk,

Ik heb een rugzak en een slaapzak en een matje en we hebben ook een iglo tent (waarschijnlijk te zwaar)
Ik heb niets om op te koken en weet eigenlijk ook niet goed wat er aan eten moet meegenomen worden.
Eten en kleding voor twee dagen + drie lieter water + bord, bestek, een vuurke, enz… dat lijkt me een grote hoop ?
Waarschijnlijk zie ik dat verkeerd en daarom wil ik zeker eens meegaan ...

Profiel

Gepost: 22 augustus 2009 12:18 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
RankRankRankRank
499 berichten
sinds 26.12.2007

Ik heb niets om op te koken en weet eigenlijk ook niet goed wat er aan eten moet meegenomen worden.

Als je nog geen kookgerei hebt is dat nog geen ramp. Dan breng ik wel een extra alcoholbrandertje mee en als je ook nog geen potten hebt mag je zelfs mijn trangia gebruiken. Laat het dan wel weten want anders breng ik het niet mee. Wat je meebrengt van eten ben je volledig vrij in. Als ik een paar dagen rondtrek in de Ardennen neem ik een gewoon brood mee met confituur, chocolat, salami,… en als avondmaal een knorr maaltijd die je even moet laten koken. Als ontbijt kan je muesli kiezen of je kan ook eens proberen om het toerbrood zelf te maken. Aangepaste maaltijden voor lange trektochten heb je op dit weekend nog geen nood aan, al zullen de meesten het misschien wel bij hebben.

Waarschijnlijk zie ik dat verkeerd en daarom wil ik zeker eens meegaan ...

Voordeel is dat je de volgende keer meteen weet hoe je het moet aanpakken zonder al die grote beginnende twijfels.

@ Lhoon: Ik zal je hetzelfde doorsturen wat ik Luk nog ga doorsturen. Graag later nog bevestiging van jullie twee wat jullie gaan doen.

Profiel

Gepost: 26 augustus 2009 12:26 AM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
Rank
17 berichten
sinds 27.01.2009

Heb me ook ingeschreven.

Met de auto vanuit Limburg, moest iemand er niet geraken.

Profiel

Gepost: 26 augustus 2009 06:28 AM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRankRank
359 berichten
sinds 28.12.2007

Joery,
Normaal gezien komen katrien en ik zaterdagavond richting bivakplaats.
Wanneer we je plannetje doorgestuurd krijgen, kijken we eens hoe we het praktisch voor elkaar gaan krijgen.

Lhoon,
Interesse om eventueel zaterdag samen naar het bivak te lopen? Enige beperking voor ons is dat we alleen door gebied toegangkelijk voor honden kunnen

Luk

Signature 

Profiel

1 van de 3
1