Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Franse Alpen - Vercors
Gepost: 10 januari 2008 08:31 PM   [ Negeer ]
Rank
5 berichten
sinds 10.01.2008

Hey,
Wij denken misschien om in de Paasvakantie (rond 26 maart) naar Vercors te gaan. Nu vragen we ons af wat voor weer we daar mogen verwachten. We zouden daar zitten op een hoogte tussen de 700 en 1200 meter. We zouden met de tent gaan. Als iemand andere info zou hebben, mag je dat uiteraard ook laten weten!
MVG

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 08:46 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
19 berichten
sinds 07.01.2008

Welk weer je kan verwachten weet ik niet, het kan dan nog sneeuwen of juist heel zonnig zijn. Ik denk wél dat je kan verwachten dat er op sommige plaatsen nog een dik pak sneeuw zal liggen.

Wij maakten in augustus van 2006 een vierdaagse trektocht over het plateau, het verslag kan je hier vinden.

Signature 

Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen! (The Scene)

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 10:55 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Maart is beslist nog een wintermaand in de Vercors. Als je tussen 700 en 1200m blijft is het moeilijk te zeggen of je dan met veel sneeuw gaat zitten of niet. Het is immers zowat de hoogte waarop de sneeuwgrens varieert. Veel hangt af hoe de winter intussen nog evolueert en hoe het weer op dat moment zal zijn. Nachtvorst komt op die hoogten zeker voor. Alleszinds zal je op het plateau (rond 1600m is dat dan) nog met een pak sneeuw zitten. Het jaarlijks sneeuwmaximum valt hier klimatologisch gezien rond eind maart. Om een idee te geven, het automatisch station La Gua (1646m) in de Vercors registreerde op 26 maart 2006 (normaal jaar) 205cm, vorig jaar (jaar met abnormaal weinig sneeuw) was dat 60cm.

Je kan hier ook nog wat informatie verzamelen aangaande sneeuwhoogten naast skipistes in het verleden. Stations in de Vercors zijn Villard de Lans, Lans en Vercors en Meaudre. Telkens aan de hoge pisten en lage pistes (iets boven 1000m). Je ziet hier dan ook dat er meestal nog sneeuw ligt op die lagere hoogte einde maart.

Profiel

Gepost: 10 januari 2008 10:58 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRank
242 berichten
sinds 26.12.2007

Was niet volledig ivm de link. Gresse en Vercors, Autrans en Correncon en Vercors liggen natuurlijk ook nog in de Vercors.

Profiel

Gepost: 11 januari 2008 09:21 AM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
Rank
20 berichten
sinds 29.12.2007

In de laatste Op PAd stond ok een artikel van een meerdaagse tocht op de graat van de Vercors.

http://www.oppad.nl/published/opp/content/binaire-bestanden/informatie-2008/op1-2008/op1-2008-wandelen-vercors-406108.pdf

gr
ronny

Profiel

Gepost: 11 januari 2008 09:32 AM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Dat artikel was natuurlijk wel in de zomer. Vooral drinkwater was toen blijkbaar een probleem. Iets waar je in de paasvakantie nu niet zo’n last van zult hebben denk ik. Het schijnt dat de mooiste tijd voor de Vercors eind mei/begin juni is als alle orchideeën in bloem staan. In ieder geval is het een prachtige streek die in elk jaargetijde wel iets te bieden heeft.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 12:34 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
Rank
5 berichten
sinds 10.01.2008

Alvast voor de reacties.
We weten nog niet goed of we gaan gaan als er sneeuw ligt, onze uitrusting is daar eigenlijk niet voor voorzien.
mvg

Profiel

Gepost: 14 januari 2008 05:05 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

Slaets,

Als het je eerste keer is in de vercors, probeer dan te gaan ergens in mei/juni. goeie kans op mooi weer, prachtige stukken met bloemen en je kan gerust richting de graten/toppen gaan.
Probeer buiten de weekends te blijven, dan kan je vlot gebruik maken van de hutten zonder dat deze overbevolkt zijn door feestvierende franse jongeren....

Luk

Signature 

Waar ik zal aankomen, weet ik niet. Maar ik zal doorgaan

Profiel

Gepost: 14 januari 2008 06:17 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRankRankRank
372 berichten
sinds 26.12.2007

Misschien is deze transport link handig als je ergens aan de oostkant terecht komt.
Ivo

Profiel

Gepost: 21 januari 2008 04:58 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

Wij zouden van 31januari tot 8 februari normaal gaan trekken met de sneeuwschoenen in de vogezen maar doordat er tot nu toe niet zoveel sneeuw ligt zouden we uitwijken naar de vercors.  Is dit doenbaar om naar de vercors te gaan als eerste wintertrekking in deze periode van het jaar?
Welke route raden jullie aan om te doen?  Zouden met de trein naar grenoble gaan.

Gr Jelle

Profiel

Gepost: 21 januari 2008 05:20 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

Jelle,

Mogelijkheden te over in de vercors.
eigenlijk zijn er 2 grote opties. of je maakt een doorsteek met vaak relatief lange dagafstanden, of je maakt stertochten.

Mijn voorkeur gaat uit naar dat laatste. je gaat het plateau op vanaf een makkelijke kant (bijvoorbeeld de combeau vallei of de col de rousset) naar een van de abri’s (info op refuges.info) en van daaruit maak je kortere tochten (halve dag-hele dag)....
Op die manier ben je niet verplicht lange tochten te maken om je eindpunt te halen, kan je heel vlot inspelen op de weersomstandigheden en leer je weliswaar een kleiner gebied veel beter kennen (ref. pre peyret naar col des econdus is totaal verschillend via de vlakte (zonder specifieke naam denk ik) of via de cretes, ook al lopen de 2 hooguit een paar honderd meter naast elkaar en hooguit over een afstand van 3km)

grootse probleem op de vercors : mist
Ook al ben ik al een keer of 4 naar de cab des aiguillettes gelopen, deze keer kon ik door de laaghangende wolken echt niet vinden waar ik moest aftakken naar de bewuste hut. gps kan dan helpen maar afhankelijk van de nauwkeurigheid van je coordinaten en de ingenseeuwdheid van de hut is dat nog geen garantie ze terug te vinden (zichtbaarheid van minder dan 5m is echt geen uitzondering) Daarbij kan deze mist ook bijzonder snel opduiken dan wel verdwijnen.....

ga je met het openbaar vervoer dan zou ik uit grenoble de trein nemen tot clelles, liften tot chichilianne en via de pas de l essaure het plateau opgaan. overnachten doe je dan in de cab de l essaure (bij weinig sneeuw kan je ook het plateau opgaan via de pas de l aiguille en dan kom je bij de ber de chamailloux uit). dagtochten naar oa de tete chevaliere, de croix de lauteret, .... zijn daar leuke bezigheden. het gebied tussen cab des aiguillettes, chamailloux en pre peyret is ook leuk speelgebied met oa de tourte bareaux.

heb je tijd zat is een uitstap naar de glandasse leuk meegenomen (nog niet gedaan in de winter). vanaf de glandasse heb je een schitterend uitzicht op de cirque d archianne, en als je helemaal tot het einde van de glandasse zou gaan, zou je een schitterende kampeerplaats moeten hebben met diepte langs alle kanten naast je tent....
nadeel is wel dat je of de heen en terug moet maken over dat plateau, of afdalen naar chatillon en diois wat niet altijd even evident is bij ijzige omstandigheden....

tot op dagtochtafstand van de plateauranden kom je redelijk veel dagjesmensen tegen (sneeuwschoenen, langlaufers en rando’ers). eens je die plaatsen achter gelaten hebt is het er heerlijk rustig, tot zelfs eenzaam toeven.

voor meer gedetailleerde info moet je maar wat laten weten....

zaterdag nog een vercorskenner, régis cahn tegengekomen. ook zijn andere site moet je maar eens bekijken

Signature 

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 06:42 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

Is het doenbaar om in 5 a 6 dagen van clelles naar grenoble te stappen?

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 07:24 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

Bossie,

Voor een wintertrek zou ik het persoonlijk niet aanraden, maar het is doenbaar.
Meestal wordt de tocht wel in de andere richting gelopen (ik weet niet precies waarom). kijk bij je planning wel uit waar je gemakkelijk het plateau kan verlaten om in te pikken op openbaar vervoer wanneer er zich problemen (vorig weekend nog groepje van 4 tegengekomen die diezelfde doorsteek maakten en van wie 1 van hen een sneeuwschoen heeft laten sneuvelen) zouden voordoen onderweg.....
Hou er ook rekening mee dat je weinig (geen) tijd gaat overhouden voor omwegjes om steenbokken/gemzen/… op te sporen, een top mee te pikken om wat meer van het uitzicht te kunnen genieten, enz....
Probeer bij goed weer in ieder geval langs de pas de chattons naar omhoog te gaan om dan vanaf de col de bachassons en de montavaille (of iets wat er op lijkt - heb de kaart niet bij de hand) te gaan genieten van de uitzichten over het plateau en de mont aiguille

Luk

Signature 

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 07:52 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Rank
22 berichten
sinds 28.12.2007

Wat vind jij de mooiste kant van de vercors om te gaan trekken in de winter?

-> Het deel tussen grenoble en La chappelle en vercors
-> Het deel tussen La chappelle en vercors en Chatillon?

Is maar dat we 5tal dagen gaan wandelen en dus rekeninghouden met u vorige tip maar 1 van deze kanten kunnen doen, de overige 2 dagen zouden we mss gaan skieen in villard de lans.  Iemand hier ervaring mee?

Gr Jelle

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 09:05 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRank
233 berichten
sinds 28.12.2007

Bossie

zonder twijfel zou ik kiezen voor de meerst zuidelijke, de tweede optie dus omdat je daar grotendeels op open plateau kan spelen.
Zowel via de vallei van de combeau als via de col de rousset kan je makkelijk op het plateau komen waarbij de col de rousset het makkelijkst bereikbaar zal zijn met de auto. (voor de kortste weg naar de combeau vallei moet je of via de col de mennee of via de col de grimone, en die kunnen afgesloten zijn bij te veel sneeuw). Naar de col de rousset kom je geen zo’n col’s tegen.

Op zich zou je een rondje kunnen maken
col rousset, pre peyret, pas de bachassons (cab aiguillette), cab chamailloux, tete chevalier, cab essaure, croix de lautaret, cab chamailloux, col du pison, cab pre peyret, col rousset met eventueel hier en daar nog een paar ommetjes mochten de trajecten te kort uitvallen
de baraque de pison is naar t schijnt ook wel een aanrader om langs te gaan (zelf nog niet gedaan)

de wandelpaden die op de 2 top25-kaarten van het gebied zijn ingetekend mag je grosso modo vergeten. eigenlijk komt het er grotendeels op neer dat je gaat navigeren op een wit blad met hier en daar een bergtop, een boom, .... als herkenningspunt. steenmannetjes ga je op een paar uitzonderingen na toch niet zien en de van de sporen die je tegenkomt kan je op voorhand toch niet zeggen waar ze naartoe gaan

verder maak je je trip best zo flexibel mogelijk. Ik ben een dag blijven zitten (op een kort uitje in de namiddag na) in pre peyret omwille van sneeuw/wind die het zo niet onmogelijk dan toch op z’n minst bijzonder onaangenaam maakte om een lange dagafstand af te leggen

overnachtingen : makkelijkste is volgens mij gebruik te maken van de hutten die er zijn, maar een tent heeft ook z’n charmes. daarbij wel opletten dat je je tent maar mag opzetten tussen 18 en 9u (winterregeling) en dat ze in een straal van 300m moet staan rondom een hut. Er is vrij veel controle in het park of die regels nageleefd worden....

Wat betreft skieen : zelf geen ervaring mee, maar mocht je zin hebben, aan de col de rousset zijn ook een aantal pistes en die leken mij relatief rustig te zijn. je kan waarschijnlijk wel best je skiedagen kiezen tijdens de week en tijdens het weekend het natuurreservaat intrekken. dan blijft het rustiger op de skipiste

nog even rechtzetten ivm vervoer. als je met de trein gaat, gaat het waarschijnlijk het makkelijkste zijn tot clelles te gaan met de trein, te liften tot chichilianne, en dan via de pas de l essaure (of eventueel de pas de l aiquille als die het toelaat) het plateau op te gaan. Daarlangs kan je het plateau ook weer vrij makkelijk verlaten. Mogelijk kan dat ook langs de mont aiguille maar zelf geen ervaring met de moeilijkheidsgraad van die weg

Luk

Signature 

Profiel