Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

Ijsland 2008
Gepost: 11 januari 2008 05:54 PM   [ Negeer ]
Rank
9 berichten
sinds 28.12.2007

Hallo,

weet er iemand of je gemakkelijk van Landmannalaugar naar de Hekla geraakt?
Moet je dit met de bus doen of kan dit ook te voet? En als je met de bus gaat, waar moet je dan uitstappen?

Groeten, Bart

Profiel

Gepost: 12 januari 2008 04:17 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
13 berichten
sinds 12.01.2008

De bus van Reykjavik naar Landmannelaugar passeert voorbij de Hekla. Waar exact heb ik geen idee van, maar dat moet je gewoon eens aan de chauffeur vragen.

Wij waren van plan om de Hekla te beklimmen en dan te voet door te stappen naar Landmannelaugar om vandaar de tocht naar Porsmork te doen. Wij zijn afgestapt op een redelijke afstand van de Hekla (de buschauffeur verklaarde ons wel voor gek dat we daar wilden afstappen) om dan een eigenlijk onverantwoord stuk te doen, naar de Hekla. Dit traject was geweldig mooi (en er komt NIEMAND), maar eigenlijk allesbehalve veilig en het heeft ons in de problemen gebracht. Wij hebben namelijk die dag sterk geklommen (tot aan de voet van de Hekla), en hadden geen waterbron op onze kampeerplaats. volgende dag begonnen met een kleine voorraad water en de Hekla beklommen. Echter wel niet via het pad maar via een steile helling waar er af en toe rotsblokken naar beneden donderden. Enorm zware klim, uiteindelijk tegen een uur of 2 ijs tegengekomen dat we konden smelten en zuiveren. Tegen dan is ook het weer ferm omgeslaan, van een stralende voormiddag naar een stormachtige middag, en hebben we onze beklimming moeten staken uit veiligheidsoverwegingen. De weg naar beneden gevolgd, welliswaar zonder water. Eenmaal terug beneden op zoek gegaan naar water, nergens gevonden. Zo een 6-7 tal uur gelopen, tot 2 jeeps ons om 1u ‘s nachts oppikten.
Moraal van het verhaal: als je de Hekla wil beklimmen, volg het pad (dat effectief bestaat, we zijn het tegengekomen op onze weg naar beneden). waar exact dit begint zal de buschauffeur wel weten.

Ik vermoed dat je ook de route landmannelauger-porsmork (of omgekeerd) gaat doen: succes, het is ongetwijfeld een prachtige streek waar ik enkel goeie herinneringen aan over heb (buiten de kostprijs dan)
Wil je meer weten, vraag gerust maar

Profiel