Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

1 van de 2
1
Gr advies
Gepost: 15 januari 2008 12:06 PM   [ Negeer ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Ik zou binnenkort (eind februari begin maart) een 3 daagse, of eventueel 4 daagse, solotocht willen gaan doen in de Ardennen.

Vereisten:

Het mag ruig zijn, vorige zomer heb ik een groot stuk van de zuidelijke GR 15 gedaan en hoewel het best spannend was met momenten (paden langs de Semois die er geen bleken te zijn waarbij een schuiver op de glibberige stenen zou resulteren in 3 meter lager in Semois donderen, paden die geblokkeerd waren door omgewaaide bomen waardoor je 10 meter de helling ommoest om dan over die boom te geraken, alles wat valt rolt 50 meter naar omlaag enz, geen sinecure met 20 kg op uw rug), mag het terug wild zijn!

Liefst vlot bereikbaar met de trein, ik heb niet echt zin om 2 treinen en 2 bussen te moeten nemen, maar als het moet.

Als er DEFTIGE campings in de buurt zijn is dat absoluut een pluspunt, maar ik heb geen zin meer om 12 euro te dokken voor een veld achter een café waar enkel vuile toiletten zijn en een pombak met koud water (Alle...stay away!) of ultramarginale megatoestanden (Florenville...WAANZIN!). Anders zal het wildcamperen worden (wat dan meteen de eerste keer wordt).

Dus, advies iemand smile ?

Profiel

Gepost: 15 januari 2008 01:30 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Rank
19 berichten
sinds 07.01.2008

Bruno,

één van de mooiste tochten die ik in België gemaakt heb is het traject Melreux - Gouvy (beiden bereikbaar met de trein), langs de GR57. Wij hebben deze in 4 dagen gewandeld, maar in drie dagen lijkt het mij ook wel te doen (dan wordt het wel zwaar vermoed ik).
Overnachten deden we telkens op een camping.

Ons verslag (van de eerste drie dagen) staat hier.

Signature 

Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen! (The Scene)

Profiel

Gepost: 15 januari 2008 04:41 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Mooie tip, merci!

Profiel

Gepost: 15 januari 2008 05:09 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Het eerste deel van de GR 14 Malmedy - La Roche lijkt me ook wel de moeite (zoals de hele GR 14 me bijzonder mooi lijkt). Wildkamperen leent zich uitstekend voor deze tocht aangezien je door een redelijke ongerept stukje Ardennen trekt muv van de eerste dag. Miss is er in Trois Ponts wel een camping.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 12:55 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Ook een goed idee, ik wil graag wildkamperen maar het probleem is dat ik op de plaatsten waar ik al geweest ben in de Ardennen nooit het idee heb echt alleen te zijn. Er is altijd wel een pad of een dorpje in de buurt enzo.

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 01:25 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
Rank
14 berichten
sinds 28.12.2007

GR AE Bouillon - Vresse of verder…
Veel afwisseling, toch al wat ruiger terrein, tombeau de géant, les cretes, les echelles, ...  Kortweg : prachtig gebied !!!!

Mogelijkheden genoeg om wild te kamperen, gewoon goed uitkijken !!!

GReetings
Timme

Signature 

Give me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things that I can and the wisdom to know the differance !

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 02:59 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Die heb ik al gedaan wink

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 06:02 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007
Bruno M - 18 januari 2008 12:55 PM

Ook een goed idee, ik wil graag wildkamperen maar het probleem is dat ik op de plaatsten waar ik al geweest ben in de Ardennen nooit het idee heb echt alleen te zijn. Er is altijd wel een pad of een dorpje in de buurt enzo.

Dat gevoel heb je volgens mij altijd in België. We hebben nu eenmaal een van de dichtstbevolkte landjes van de wereld. Als ik de kaartjes in de topogids bekijk dan zitten er toch stukken in dat je praktisch 10 km in het bos loopt hoor. Als er een GR is die zo vaak mogelijk het bos kiest is het de GR 14 wel. Op de GR 15 als je door het Bois d’Anlier trekt had ik toch op een gegeven moment wel het gevoel van is dit België. Toch ook wel paar uurtjes stappen voor je dat bos helemaal door bent grin

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 06:14 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Dat gevoel heb ik nog niet veel in België gehad. Er zijn heel veel streken waar je niet direct aan de bewoonde wereld zit. Een goede raad bestudeer de kaart alvorens je vertrekt en zoek naar enkele eventueel mogelijke bivakplaatsen. Zorg dat je enkele uren voor zonsondergang daar bent, is de plaats toch niet dat, dan zoek je naar een andere plaats.

we hebben altijd zonder veel problemen een bivakplaats gevonden en er zaten een paar superplekken tussen.

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 06:16 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Zoals ? wink

Ik ga na de examens en papers (grrrr) een paar topogidsen zoeken.

Doen jullie GR’s trouwens enkel met een Topo of in combinatie met een stafkaart?

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 06:22 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik vind topo voldoende. De kaartjes staan er in dus zie er niet echt het nut van in om nog stafkaart mee te nemen. Je hebt niet echt een overzichtelijk beeld doordat je altijd maar stukjes van de kaart hebt maar dat stoort niet echt. Die laatste generaties van topo’s zijn zo gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dat je geen kaart meer nodig hebt.

Signature 

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 06:34 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]
RankRank
39 berichten
sinds 29.12.2007

Nu ben ik zelf niet een GR-wandelaar. We zoeken meestal zelf onze tocht uit op stafkaart.

Aan alle stuwmeren (Gileppe, Eupener Stausee, Bütgenbach,...) zijn wel leuke plekjes,

In de buurt van Chassepierre wei aan de rand van het bos (Habausau) met overdekte “keuken”, er naast is wel een weekendhuisje, maar toen we er bivakeerden was er niemand.

Ook de streek rond Spa en Stavelot zijn er vele mooie weiden om je tentje op te zetten, wel langs veldweggetjes, maar ‘s avonds komt er niemand,…

Ook de Belgische Eifel is een leuk gebied om eens rond te wandelen en te bivakeren.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet je kaarten maar eens bekijken. Je zult versteld staan hoeveel leuke plekjes er zijn.

Wie zoekt, die vindt

Profiel

Gepost: 18 januari 2008 10:03 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]
RankRankRank
171 berichten
sinds 12.01.2008

Wanneer ik zo de Ardennen in Belgie vergelijk met b.v. de Veluwe in Nederland, dan valt mij steeds op hoe gezegend de Belgen
eigenlijk wel zijn, vaak zonder het zelf te beseffen. En er is ook minder dichtheid van bevolking.
Count your Blessings!

Profiel

Gepost: 19 januari 2008 06:55 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]
Rank
19 berichten
sinds 28.12.2007

@bruno,

deze zomer ook solo tocht gedaan, nl gr 571, je kan de trein nemen tot in de stopplaats Coo. De gr passeert langs de welgekende watervallen. De tocht gaat verder via trois-ponts tot in gouvy. waar een aansluiting is met de gr 57. Leuke tocht en solo is toch altijd iets speciaals. In gouvy station om terug te keren met trein.
greets

Signature 

en toen........... stapte ik gewoon door

Profiel

Gepost: 21 januari 2008 07:53 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Bruno,

ik heb de topogids van de GR 14 er eens bijgehaald en het valt eigenlijk heel goed mee op gebied van campings. Een voorstel:

dag 1: tot Trois-Ponts -> camping Beau Rivage
dag 2: tot Mlempré -> camping Moulin de Malempré
dag 3: tot La Roche -> camping de l’ourthe, Floual I, II, Benelux, Le vieuw moulin, Lohan
dag 4: tot Lavacherie -> camping à la ferme
dag 5: tot Pont Mauricy -> hier is niet echt de mogelijkheid tot overnachten dus vragen aan een boer of wildkamperen
dag 6: tot E 411 -> camping op 300 m
dag 7: tot Carlsbourg -> hier is niet echt de mogelijkheid tot overnachten dus vragen aan een boer of wildkamperen
dag 8: tot Bouillon -> keuze genoeg aan campings
dag 9: Sedan

Signature 

Profiel

Gepost: 21 januari 2008 08:13 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Merci voor het antwoord!

Met die campings is het wel zo dat de een deel van de campings in de Ardennen pas open zijn vanaf April.  En als het een vieze stacamping is ga ik geen 12 euro dokken.

En binnenkort beginnen oefenen met m’n benzinebrander in de tuin raspberry

Profiel

1 van de 2
1