Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 2
2
Gr advies
Gepost: 21 januari 2008 08:31 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
RankRankRank
131 berichten
sinds 29.12.2007
Jonas - 21 januari 2008 07:53 PM

Bruno,

ik heb de topogids van de GR 14 er eens bijgehaald en het valt eigenlijk heel goed mee op gebied van campings. Een voorstel:

dag 1: tot Trois-Ponts -> camping Beau Rivage
dag 2: tot Mlempré -> camping Moulin de Malempré
dag 3: tot La Roche -> camping de l’ourthe, Floual I, II, Benelux, Le vieuw moulin, Lohan
dag 4: tot Lavacherie -> camping à la ferme
dag 5: tot Pont Mauricy -> hier is niet echt de mogelijkheid tot overnachten dus vragen aan een boer of wildkamperen
dag 6: tot E 411 -> camping op 300 m
dag 7: tot Carlsbourg -> hier is niet echt de mogelijkheid tot overnachten dus vragen aan een boer of wildkamperen
dag 8: tot Bouillon -> keuze genoeg aan campings
dag 9: Sedan

De camping in Lavacherie is echt minimaal. Voorbije september daar gepasseerd. Een paar kilometer verder in Tonny ligt er een grotere en als je op de juiste moment passeert kan het daar ongelooflijk rustig zijn.

De camping aan de E411 is zo’n typisch camping vol caravans en een plekje voor de tent zal daar minimaal zijn.

Signature 

Hike your own hike

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 12:26 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRankRankRank
358 berichten
sinds 28.12.2007

Ik haal mijn info maar uit de topo ik heb de route zelf nog niet gelopen dus kan niet uit eigen ervaring spreken. Normaal had ik ze gepland voor volgende week, maar het zal uitgesteld worden tot juni vrees ik. En ik ben zowiezo al niet zo tuk op de campings in de Ardennen. Af en toe heb je weleens een mooie uitzondering zoals Camping de la Semois in Saint-Cécile. Op gr’s in eigen land bivakeer ik meestal wild.

Signature 

Once you are lost in the twilights blue you don’t find the way, the way finds you

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 12:48 PM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Dat is inderdaad een mooie camping!

Maar ze zijn in de minderheid (en meestal uitgebaat door Nederlanders...)

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 02:27 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRank
124 berichten
sinds 28.12.2007

tsssss big surprise

Jonas - 22 januari 2008 12:26 PM

Op gr’s in eigen land bivakeer ik meestal wild.

...
in het buitenland niet dan?!  tongue wink

Signature 

Live young, stay young!
current mission: Aconcagua 2009

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 03:24 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
Rank
18 berichten
sinds 03.01.2008

Even terugkomen op je commentaar over de camping in Florenville Bruno. Ik vermoed dat je het hebt over ‘La Rosière’ want ik ken geen andere camping in Florenville. Wel ik heb daar geen slechte ervaring mee: Het sanitair was proper en het was er zeer rustig eind juni.
Het probleem met campings in het vakantieseizoen is dat de belangen van de doortrekker en die van de verblijfstoerist nogal eens tegengesteld zijn. Wat ik zelf zoek op een camping onderweg is eigenlijk niet veel: Rust na een dag ‘zwoegen’ en proper sanitair. Voor de verblijfstoerist is het echter vaak partytime in de vakantie. Worsten op de barbecue, pinten drinken en dat trekkersveld is de ideale plek voor de badmingtonraket of de voetbal. Veel lawaai dus. Die camping die zo druk is in de vakantie is buiten de schoolvakanties vaak een oord van rust. Zelf heb ik bvb biezonder slechte ervaringen met de camping van Marbehan, een plek waar ik nooit meer kampeer en waar ik midden in de nacht letterlijk ben moeten wegvluchten, zo erg was het. Wie al eens vaker kampeert in de Ardennen kent wellicht het verschil tussen een ‘Waalse’ en een ‘Hollandse’ camping. Bij de eerste soort heb je vaak vuil sanitair en voel je je als kampeerder vaak een vreemde eend in de bijt met je tentje tussen alle stacaravans. Ze zijn in de loop van jaren meestal geëvolueerd naar een caravanpark, lucratiever in een land met zeer wisselvallige zomers. Op een ‘Hollandse’ camping is vaak een trekkersveldje en wordt meer aandacht besteed aan sanitaire voorzieningen. Nu ben ik wel erg aan het veralgemenen en er zijn zeker de nodige uitzonderingen met goede ‘Waalse’ campings en slechte ‘Hollandse campings’, steeds bekeken vanuit het idee van de tentkampeerder.

Nu over de GR14. In tegenstelling tot de meeste lange paden in Wallonië loopt deze route niet zoals het reliëf van NW naar ZO, zoals praktisch alle grote rivieren doen in de Ardennen. Typisch aan de 14 is dat hij dwars doorsteekt over dat NW-ZO gevormd reliëf. Dat maakt deze route wat ‘wilder’ dan veel andere GR’s, maar onderweg heb je dan ook minder toeristische faciliteiten. De campings zijn hierboven opgesomd. Over Bouillon kan ik er nog aan toevoegen dat er idd veel campings zijn maar geen enkele vlakbij het centrum. Voor zover ik weet is de kortst bijgelegen camping de gemeentelijke, langs de weg naar Sedan. Om die camping te bereiken volg je niet de asfaltweg (veel langer) maar gewoon het zeer leuke traject dat de 14 richting Sedan. Het is een mooi kampeerkader: Je kan kamperen aan de oever van de Semois. Sanitair is eenvoudig. Mogelijk is de camping nog gesloten vroeg in het seizoen, maar als je het zonder douche of stromend water kan stellen kan je er dan ook gewoon kamperen, er is geen afsluiting aan de Semoiskant.
Grtz

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 04:35 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
RankRankRank
236 berichten
sinds 29.12.2007

Die camping in Bouillon heb ik deze zomer gestaan (en wél de asfaltweg genomen natuurlijk...).

Maar zover ben ik niet van plan te gaan, het zal 4 dagen worden, of 3, als het weer héél slecht is.

edit; wat ik ook niet helemaal snap is dat men in Wallonië dat gigantische potentiële kampeerderspubliek (en dan bedoel ik niet de trekkers maar de mensen die 2 weken op een plaats blijven met tent/caravan) dat een paar honderd kilometer noordelijker zit (lees: de Nederlanders) niet aanboort. Wat ik gezien heb zijn Nederlandse campings waar Nederlanders staan, en Waalse campings waar Walen (en Fransen) staan.

Begrijpe wie begrijpe kan.

Profiel

2 van de 2
2