Hiking-info.net

Wie bent u?
Meer... 

2 van de 3
2
Fotomateriaal
Gepost: 22 januari 2008 11:04 PM   [ Negeer ]   [ # 16 ]
Rank
2 berichten
sinds 04.01.2008

Ik nam vroeger een (analoge) Nikon F65 mee, nu een Nikon D50 met 18-55mm en 55-200mm lenzen. Ik fotografeer in RAW+jpg basic, dus er gaan wat geheugenkaartjes van 1gb mee. Een extra opgeladen batterij, alles meestal in een heuptas. Achteraf bewerk ik de foto’s met Photoshop CS3, daar zit een Raw-converter bij waar je al wel het een en ander mee kan doen. Verder beperk ik mij meestal tot bijwerken van contrast, en soms een beetje bijsnijden.
Wat ik mij afvraag : welk statief nemen jullie mee ? Ik wil er één aanschaffen dat licht genoeg is, maar wil toch ook mijn toestel niet naar beneden zien donderen bij het minste zuchtje wind.
Volledigheidshalve wil ik er bij zeggen dat onze wandelingen zich voorlopig beperken tot dagtochten, wegens 4 jonge kinderen (die wel zelf een rugzakje met drank en eten dragen), dus er wordt nog niet echt in grammetjes meer of minder gedacht, dat is voor binnen een paar jaar.

Profiel

Gepost: 22 januari 2008 11:23 PM   [ Negeer ]   [ # 17 ]
RankRank
81 berichten
sinds 28.12.2007

Wat RAW betreft, mijn fujitje kan dat ook aan! Wel nog niet veel gebruikt onderweg, zeer dikke files!

Statief: een “gorilla” statief is het meest veelzijdige, kan men ergens neerzetten of ergens aan vastmaken! Bestaat in kleine versie voor compactcamera en wat groter voor reflexcamera.

Signature 

Problemen? Geen problemen!

Profiel

Gepost: 24 januari 2008 12:29 AM   [ Negeer ]   [ # 18 ]
RankRankRank
273 berichten
sinds 28.12.2007

Mijn statief is er zo een van 10 euro in de media markt. Met flexibele poten. kei licht.
Fototoestel is een cannon powershot a430. Reden is dat die op 2 AA batterijen werkt. De meeste andere toestellen op 4; dat is dus dubbel het gewicht. Je zou kunnen zeggen dat een geïntegreerde batterij lichter is. Dat is waar maar AA batterijen vind je overal. Ik zeul liefst geen lader mee. Die zijn meestal zwaarder dan 2 sets reservebatterijen.
Ik heb gemerkt dat ik mijn foto’s toch voor 99% op auto trek. Dus het heeft geen nut om een intelligent toestel mee te nemen. Achteraf bewerken doe ik niet. Tenzij het rechtdraaien van de foto’s.
‘k Weet het; ben lui smirk

Signature 

keep walking

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 03:47 PM   [ Negeer ]   [ # 19 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

heb sinds een half jaar ook een digitale reflex

Wie had ook alweer een handige oplossing om die ‘schietklaar’ te hebben, zonder dat je hem de hele tijd moet vasthouden of zonder dat-ie aan de rugzak bengelt?

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 25 januari 2008 07:51 PM   [ Negeer ]   [ # 20 ]
Rank
4 berichten
sinds 10.01.2008

Wel, ik gebruik een DSLR tijdens fietstochten en dit bevalt me super.
Maar tijdens de kerst heb ik heb met een rugzaktocht meegenomen, en neen dit viel eigenlijk niet mee.
Mijn setup weegt 2 kilogram en dit is teveel.

Daar ik aan kwaliteit zou moeten inboeten om gewicht te minderen heb ik dit ook serieus gedaan. Heb een Canon ixusje van om en bij de € 200,00 gekocht (250 gram?).
Kwalitatief goede foto’s, maar ik zal het me beklagen op sommige momenten, maar 90 % van de tijd ga ik er wel deugd van hebben.

Groetjes,

Mick

Ps: vragen over fotografie kunnen bij mij terecht als je het niet meer weet.

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 12:09 PM   [ Negeer ]   [ # 21 ]
Rank
7 berichten
sinds 06.01.2008
Mick - 25 januari 2008 07:51 PM

Wel, ik gebruik een DSLR tijdens fietstochten en dit bevalt me super.
Maar tijdens de kerst heb ik heb met een rugzaktocht meegenomen, en neen dit viel eigenlijk niet mee.
Mijn setup weegt 2 kilogram en dit is teveel.

Daar ik aan kwaliteit zou moeten inboeten om gewicht te minderen heb ik dit ook serieus gedaan. Heb een Canon ixusje van om en bij de € 200,00 gekocht (250 gram?).
Kwalitatief goede foto’s, maar ik zal het me beklagen op sommige momenten, maar 90 % van de tijd ga ik er wel deugd van hebben.

Zo’n ixus mist toch wel een pak groothoek, als ik me niet vergis. Het heeft zowiezo maar een zeer beperkte lens. Daar zou ik persoonlijk moeilijk aan kunnen wennen, als je 1 keer DSLR gewend bent. Daarnaast heeft een ixus ook bijna geen mogelijkheden tot iets of wat manuele settings.
Nu ja, dat is ieder voor zich natuurlijk....

(2 kg is trouwens behoorlijk veel, en kan lichter, tenzij je in het gamma camera’s D200/40D/… met een lichtsterke lens zit.)

Profiel

Gepost: 26 januari 2008 07:15 PM   [ Negeer ]   [ # 22 ]
Rank
4 berichten
sinds 10.01.2008

Die ixus mist inderdaad wel wat groothoek, maar je hebt ixussen die dat wel hebben maar een smak duurder zijn.
Ik werk dus met een D200 met een zware lichtsterke lens, dus zoals ik zei bekijk ik het procentueel naar hoeveel plezier aan het lichte gewicht en hoeveel plezier aan de kwalitatief betere foto’s.

Groetjes,

Mick

Profiel

Gepost: 27 januari 2008 09:06 AM   [ Negeer ]   [ # 23 ]
RankRankRank
107 berichten
sinds 28.12.2007

ik laat mezelf niet al te veel uitspattingskes toe. ik zou heel graag ne grote camera hebben en daar dan ook goed mee leren werken, maar ik weet van mezelf dat ik die toch niet zal meepakken in mijn rugzak ... dus doen we dat maar niet.
ik heb een Panasonic Lumix TZ1 (10x optische zoom) schoon foto’s mee te maken ( http://www.flickr.com/photos/damaetas ) maar niet te zwaar. oplaadbare batterij met lichte lader en kabeltjes, gebruiksvriendelijk…
ik denk niet dat ik de komende jaren nog meer zal nodig hebben.

Signature 

wauwie

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 12:34 AM   [ Negeer ]   [ # 24 ]
Rank
23 berichten
sinds 28.12.2007

Erik R,
ik gebruik hiervoor de Stabilizer van OP TECH. http://www.optechusa.com/product/detail/?PRODUCT_ID=58&PRODUCT;_SUB_ID=&CATEGORY_ID=4
Hij draagt zonder moeite een SLR met zoom 70-300. De draagriem van het toestel hang ik aan het borstriempje van mijn rugzak als zekering. Zo hangt er niets meer aan je nek.
Die Stabilizer hebben ze bij Bever +/- 25 euro.

Harry

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 06:49 AM   [ Negeer ]   [ # 25 ]
RankRankRank
151 berichten
sinds 25.12.2007

@Erik R: Ik geloof dat Brent zo een oplossing had gevonden met zijn fototas en wat touwgeknutsel. Misschien wil hij zijn oplossing hier nog eens herhalen, met een foto?

Ik draag mijn toestel op mijn buik via een gordel om mijn hals. Rits open, toestel uithalen en schieten. Misschien neem ik er eens een videootje van op.

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 12:08 PM   [ Negeer ]   [ # 26 ]
Rank
23 berichten
sinds 28.12.2007

Zover ik me kan herinneren draagt Brent zijn toestel in een Lowetas. Dat is zeker niet “schietklaar” zoals Erik zou willen.
Mijn tweede lens gaat in een Wolfskintas ergens tussen de heupgordel en de schouderriem.  (hangt er een beetje vanaf welke rugzak en ook van het terrein) Ook altijd gezekerd met een karabijn.
Mijn gedachten staan op deze camera, ter vervanging van mijn Canon 300V analoog. 360gr ipv 2.0 Kg.
http://www.letsgodigital.org/nl/15568/panasonic-lumix-fz18/

Harry

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 08:41 PM   [ Negeer ]   [ # 27 ]
RankRankRank
238 berichten
sinds 28.12.2007

@ Harry
dat was inderdaad de oplossing die ik me herinnerde.
Jij hebt er ervaring mee: hoe stapt dat?  Geen gebengel, geen geklop, geen gezever?

Als je naar het Hiking-info-moment komt (vond het een leuke babbel, toen met Ton J), kan je het misschien eens meebrengen?

Signature 

seek first to understand and then to be understood (Stephen Covey)

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 11:44 PM   [ Negeer ]   [ # 28 ]
Rank
23 berichten
sinds 28.12.2007

Erik,
idd geen gebengel, geklop of gezever. Ik ben er zodanig tevreden over dat ik er voor mijne kerstmis aan mijn zus een nieuwe gevraagd heb.
De vorige ligt ergens in de Ardennen op een houtstapel. Alléé, hij ligt er niet meer want ik ben al gaan zoeken.
Ik had er graag bij geweest 15-16 maart, maar dan zit ik met vrienden een weekendje in de Ardennen.
Voor alle duidelijkheid heb ik een fotootje gemaakt van de riem met de 75-300 lens in combi met mijn dagrugzak.
Het toestel hangt met zo een zware lens wel wat naar beneden maar het is er bij mij nog NOOIT uitgevallen. Het zit echt stevig.
Als er stevig moet geklauterd worden gaat er die grote lens wel af, want dan durft ze wel eens hinderen.

Harry

Plaatjes
OP TECH Stabilizer 002.jpg
Profiel

Gepost: 29 maart 2008 10:04 PM   [ Negeer ]   [ # 29 ]
RankRank
56 berichten
sinds 29.03.2008

ik ben nu volledig Canon-uitgerust.

toen verleden jaar alles werd gestolen (Nikon D50, extreme groothoek Tamron 11-18,...etc.) ben ik resoluut voor de beste groothoek gegaan.
De body maakt eigenlijk veel minder uit. Alhoewel de 400D een zeer zeer goed lcd scherm heeft.  De canon 10-22 is een echte droomlens en gebruik ik voor 80% van de opnames. Een standaardlens heb ik niet, wel een ouderweste goedkoper 28-300 van Sigma of Tamron.  Haarscherp mits even de ISO pushen.

ik gebruik NOOIT lensdopjes. Wel B+W (UV/Polarizers) filters als bescherming. Zo kan je binnen de 10sec. schieten als je toestel aan je gordel hangt.

Profiel

Gepost: 30 maart 2008 09:33 PM   [ Negeer ]   [ # 30 ]
RankRankRank
151 berichten
sinds 25.12.2007

Dat doet me ook goesting krijgen om mijn Nikon lenzen van de hand te doen en met Canon te beginnen. Ik heb mijn D70 verkocht enkele maanden terug omdat ik dacht dat de D90 ging uitkomen. Niet dus… Terwijl Canon al dat lekkers voor me heeft.

Ik zal eens moeten Kapazaa’en.

BTW: Brent, heb jij die foto niet meer van jouw rugzak/fototas-draaghouding? Wil je hem hier eens posten?

Profiel

2 van de 3
2